اثر سرامیک‌بنیان

74
اثر سرامیک‌بنیان

درباره‌­ی دوازدهمین دوسالانه سرامیک

بینال سرامیک تمام شد. جوایزش ارائه شد و به هر شکلی بود پرونده دوازدهمین بینالی که برخلاف اسمش در طول تاریخ خود لزوما هر دوسال یکبار برگزار نشده بسته شد.  بینال یا دوسالانه‌­هایی که برخلاف اسمشان بیشتر اوقات دوسال یکبار برگزار نمی­‌شوند­ نامی آشنا برای اهل هنر ماست. شصت و شش سال از اولین دوسالانه تهران که به همت مارکو گریگوریان در سال 1337 برگزار شد می­‌گذرد و در این سال‌­ها بینال­‌های متعددی در رشته­‌های مختلف گاه منظم و گاه نامنظم برگزار شده است. حال پرسش ما در مورد دوسالانه­‌ی سرامیک این است که در دنیایی که مرز بین رشته­‌ها و شاخه­‌های هنر به قدری محو شده که گاه نمی­‌توانیم دقیق بگوییم که یک اثر هنری مربوط به کدام حوزه است؛ تعریف دوسالانه­­‌ی سرامیک چه می­‌تواند باشد؟

احتمالا تصور این است که در دوسالانه­‌ی سرامیک باید آثاری پذیرفته شوند که تنها با متریال سرامیک ساخته شده باشند. اما سوال اصلی اینجاست که آیا سرامیک یک ماده/تکنیک است یا یک رسانه هنری جداگانه؟ اگر ماده/تکنیک است، آیا برگزاری رویدادی جشنواره­‌ای صرفا برای یک ماده/تکنیک­ رایج است؟ چه چیزی این متریال را از سایر متریال­‌های هنر همچون سنگ، چوب، فلز، یا رنگ­‌روغن، آبرنگ، مرکب و مدادرنگی جدا می­‌کند که خود را به عنوان یک رسانه‌­ی مجزا در جهان هنر ارائه کند؟ سرامیک عنوانی است برای ساخته­‌هایی از انواع گل، خاک و… که از پخت اولیه گذشته باشد. سرامیک­‌ها ساخته­‌های جامدی هستند که از مواد غیرفلزی و غیرآلی ساخته می­‌شوند.

وقتی از سرامیک صحبت می­‌کنیم بیشتر ذهنمان به سمت کالاهایی مصرفی چون ظروف و انواع کاشی و موزاییک و نیز ماده‌­ای برای مجسمه­‌سازی معطوف می­‌شود. حال آن که خارج از هنر و زندگی روزمره سرامیک درساحت‌­های مختلف زندگی بشری مورد استفاده قرار می­‌گیرد و به عنوان متریالی با مقاومت بسیار بالا در مقابل رطوبت، حرارت، خوردگی و ضربه در صنعت، هوافضا، پزشکی، الکترونیک و بسیاری از حوزه­‌های تکنولوژیک کاربرد دارد. سرامیک در طول تاریخ نیز هم به عنوان ماده‌­ی خام تولید لوازم زندگی و هم اثر هنری نقش بزرگی در زندگی انسان داشته است و گشتی در هر یک از موزه‌­های باستان‌شناسی گواه این ادعاست.

 آثار سرامیکی در این موزه‌ها که از گذشتگان به دست ما رسیده بخش بزرگی از این موزه‌­ها را به خود اختصاص داده‌­اند و از گذشته تا کنون چنان در متن زندگی انسان حضور داشته‌­اند که می‌­توانیم از این آثار نشانه­‌های آیین‌ها، اعتقادات، روابط تجاری، فرهنگی و حتی سبد غذایی و در یک کلام درباره­‌ی  سبک زندگی گذشتگان داده­‌های زیادی کشف کنیم. حضور و نقش سرامیک در زندگی بشر تاثیرگذار و غیرقابل انکار است.

به آغاز سخن بازگردیم؛ گفتیم دنیای زندگی امروز ما جهانی است با مرزهای مغشوش و محو بین رشته‌­ها و شاخه‌­های مختلف هنری که طبقه­‌بندی یک اثر را در یک رشته‌­ی مشخص هنر سخت و گاهی ناممکن می­‌کند. برای نمونه مجسمه­‌های سفالین پیکاسو اثری سرامیکی هستند، یا حجم یا نقاشی؟ یا آثار هنری که با دورریزها خلق می­‌شوند در کدام ماده/تکنیک یا رشته­‌ی هنر قرار می‌­گیرند؟ و پرسش مهم­تر این که تعریف یک رویداد جشنواره­‌ای با محدود کردن به یک متریال و در اینجا سرامیک چه رهاوردی برای ما دارد؟

قصه وقتی پیچیده‌­تر می‌­شود که گفته می­‌شود محدودیت ماده­‌ی سرامیک نیست بلکه معیار «اثر سرامیک­‌بنیان» است. اینجاست که در دوسالانه‌­ی دوازدهم آثار شیشه نیز به دلیل آن که در بنیان خود از خاک سیلیس به دست می‌­آیند و پخت می­‌شوند نیز به دوسالانه راه یافتند؛ یا در بینال­‌های پیشتر آثار عکاسی از ظروف سرامیکی با این تعریف که موضوع عکس آثار سرامیکی است در نمایشگاه عرضه شدند.

این تعریف گسترده از سرامیک­‌بنیان بودن چه اثری بر حوزه­ی سرامیک، انتخاب آثار و داوری دوسالانه داشته است؟ خواه ناخواه هر رویداد هنری تعریف و چارچوب ویژه­ای را برای خود مشخص می­‌کند و در این مسیر گام برمی­‌دارد. اینجا این پرسش مطرح می­‌شود که هیات انتخاب و داوران دوسالانه چه تعریفی از عبارت «آثار سرامیک­‌بنیان» در ذهن داشته­‌اند؟ اگر در هفته­‌های گذشته سری به محل برگزاری بخش مسابقه­‌ی بینال زده باشید با صد و سی اثر گوناگون مواجه شده‌­اید که گاه هیچ ارتباطی به هم ندارند و از دیدن این طیف گسترده احتمالا شگفت‌زده می­‌شدید.

هیات انتخاب چه ویژگی‌­هایی را برای انتخاب آثار در نظر گرفته‌­اند؟ اگر چارچوبی برای انتخاب داشته­‌اند آن ویژگی­‌هایی که امکان حضور این همه اثر متنوع و گاه بی­‌ارتباط با هم را داده است چه پارامترهایی داشته­‌است؟ از آثاری تزئینی تا انواع آثار حجم، آثار چیدمان، مجسمه­­‌ی متحرک، ویدئوآرت، پرفورمنس آرت و…

وقتی به نتیجه­‌ی داوری آثار و افراد برگزیده هم نگاه می­‌کنیم باز کم و بیش با همین گوناگونی و پراکندگی مواجه می­‌شویم و از آثار برگزیده نیز نمی­‌شود حدس زد که چه معیاری در کار داوری وجود داشته است و داورانی که هر کدام از حوزه‌­­ی متفاوتی از هنر انتخاب شده‌­اند با چه پارامترهایی داوری کرده‌­اند؟ آنچه پیداست چه در مرحله­‌ی انتخاب و چه در مرحله‌­ی داوری اتفاق نظری قابل رؤیت نیست. حتی با در نظر گرفتن این مسئله که ممکن است هر رویداد هنری نماینده­‌ی یک سلیقه یا تلقی از هنر باشد، باز نمی­‌توان به این نتیجه رسید که آثار منتخب نمایشگاه و آثار برگزیده شده توسط داوران نماینده­‌ی یک درک و مسیر مشخصی هستند و ویژگی­‌های مشترکی دارند.

شاید این پراکندگی و تشتت از اینجا به وجود می‌­آید که پاسخی دقیق برای این پرسش که «دوسالانه­‌ی سرامیک چیست؟» نداریم و شاید پاسخ به این پرسش باعث شود تا راه دوسالانه‌­های آینده روشن­‌تر شوند یا به این نتیجه برسیم که بهتر است دوسالانه­‌ی دوازدهم دوسالانه‌­ی آخر باشد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.