نقطه عطف زمان

1

آینده غیرقابل پیش‌بینی

Robert wun | summer and fall collection 2024

مسیر موقعیت کنونی
رابرت وون از کودکی علاقه‌مند به طراحی و نقاشی بود. هنگامی که ۱۳ ساله بود به دلیل علاقه زیاد و مطالعه کتاب‌ها و مقالاتی درباره علم و موضوعات طبیعی، تصور می‌کردند که در آینده دانشمند علوم زیستی شود، اما بسیار مطمئن پا در عرصه طراحی مد و لباس گذاشت. کمااینکه در طی مسیر همچنان به دنبال مطالعه و کشفیات جدید در زمینه‌های مختلف علوم است که بسیاری از این مطالعات و بررسی‌ها الهام‌بخش تولید آثارش شده‌اند. وون با تکیه بر فرم‌های بصری موجودات زنده و طبیعت مخاطبانش را با سوال روبه‌رو می‌کند؛ کارکرد آن چیست؟ آیا برای بقاست؟

حقیقت فرم در نگاه وون
در حقیقت او به دنبال تعادل بین انسان و طبیعت است. نکته‌ای در کارهای او بسیار جالب است، اینکه او طرفدار اشکال منحنی است. در فیلمی به این دیالوگ برخورد کرده که خدا خطوط صاف نمی‌کشد، بنابراین هر وقت خط صاف یا شکل هندسی دیدید دقیقا مختص انسان‌هاست و ما تنها موجوداتی در طبیعت هستیم که در جست‌وجوی کمالیم. وقتی خدا چیزی را ارگانیک خلق می‌کند، همیشه نامتقارن و عیب و نقص‌هایی وجود دارد. به همین خاطر منحنی‌ها وجود دارند. مد خیلی مصنوعی، دست‌ساز، انسانی و افراطی، در واقع فقط در مورد پیدا کردن ایده‌ها و منابع و اشکالی‌ست که از دنیای ارگانیک الهام گرفته می‌شوند و در ادامه با شکل دادن آن‌ها به دنبال سفر و تصور بُعد آینده است. آینده‌ای که همیشه درباره تغییرات و اگر قابل پیش‌بینی باشد، دیگر آینده نیست. آینده درباره  چیزهای غیر قابل پیش‌بینی است. وون می‌گوید نمی‌توانم بگویم آینده چگونه است، تنها می‌توانم حدس بزنم آینده چگونه خواهد بود. ولی همیشه سعی می‌کنم که بفهمم به کجا و کدام سمت می‌رود.

نگاهی به دو کالکشن آخر وون
جشن ۱۰ سالگی برند رابرت وون طراح نوظهور، جوان و اولین طراح مد زاده هنگ‌کنگ که به نمایش در هفته مد عالی پاریس دعوت شده است از مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۴ با عنوان «زمان» رونمایی کرد.

ایده اصلی در طراحی و تولید این مجموعه اهمیت ادامه و استمرار در فرایند کار است. چرا هنوز می‌خواهد ادامه دهد و تا کی؟ این سوالات نقطه شروعی برای این مجموعه چشم‌نواز و منحصر به فرد است. سوالاتی که شاید خیلی از طراحان لباس در طی سال‌های فعالیتشان ممکن است با آن روبه‌رو شوند. وون می‌گوید: از خودم پرسیدم چرا مد را انتخاب کردم؟ زمان چه معنایی دارد و پاسخی که یافتم این بود که باید بپذیرم یک روز همه چیز به پایان می‌رسد و این اشکالی ندارد. وون در واقع پذیرش محدودیت زمانی را محرکی برای تقویت خلاقیت می‌داند. او استدلال می‌کند که تنها راه برای معنادار کردن زمان لذت بردن از زمانی است که در زمین به شما داده شده است. تکرار مکرر اینکه باید در زمان حال زندگی کنیم، یک کلیشه است اما واقعا کاری که انجام می‌دهیم را فقط یکبار می‌توانیم انجام دهیم. پس بهتر است از آن لذت ببریم، چه موفق باشیم و چه شکست بخوریم. خوشبختانه تا به حال موفقیت برای وون احتمال بیشتری نسبت به شکست داشته است. ترکیب‌های پیچیده او توجه مشتریان خصوصی و همچنین سلبریتی‌ها و استایلیست‌های برتر را جلب کرده است که همیشه به دنبال جدیدترین حس‌ها هستند.

در این مجموعه برای ترجمه و تولید مفهوم زمان به یک لباس واقعی (که واقعا کار دشواری‌ست) وون پیشرفت فصول را تصور کرد. اولین ایده یک لباس بلند مشکی با پوشش هماهنگ روی سر مزین شد که با کریستالی که اولین برف را به تداعی می‌کند، ترکیب شده است. وون توضیح می‌دهد که این زمستان است. فضایی که مردم بیشتر به تفکر و تامل وا می‌دارد، بنابراین از آنجا شروع کردم. وون همچنین ثابت کرد که در بازسازی پاشیدگی‌ها چکه‌های روی لباس‍‌ها مهارت دارد که شاهد مدعای آن، کارهای او در کالکشن بهار ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ بود. این فصل دوباره از آن ترفند برای ظاهر ابتدایی کلکسیونش استفاده کرد. البته این‌بار به جای چتر کلاه‌های چتردار را معرفی کرد.

یک اثر برفی دیگر همچنین به عنوان یک لایه سفید روی یک کت باریک و دنباله‌دار ارائه شده بود که به نظر می‌رسید تکه‌تکه شده و سپس با نوعی تکنیک کینتسوگی (Kintsugi) دوباره به هم دوخته شده است که اثر ترک خوردگی را تلقین می‌کرد. تزیینات پروانه‌ای که از آن بیرون می‌آيند، می‌تواند اشاره‌ای به امید یا زیبایی که از زوال شکوفا می‌شود، داشته باشد.

دیزاین دیگر یک پری دریایی سیاه و پیچ دار، که نمای کلی جذب با گلدوزی گل‌های گیلاس صورتی است. وون درباره این ایده گفت که این طراحی به عنوان نشانه‌ای از بهار در نظر گرفته شده است. در فلسفه چینی گل‌ها زیبا هستند، چون قرار نیست برای همیشه بمانند، اگر همیشه شکوفا می‌شدند، مردم زیبایی آن‌ها را نمی‌دیدند. بنابرلین با زوال زیبایی هم به عنوان یک ایده روبه‌رو هستیم. فرسایش زمان به وضوح با سوختگی‌های قابل مشاهده در لبه‌های یک لباس سه تکه زرد روشن از ابریشم نرم و پف‌دار طراحی شده است. این سوختگی‌ها با قاطعیت در سرتاسر مجموعه بازهم تکرار شده است. وون همچنین روش ایجاد این سوختگی‌ها را توضیح داد: نشانه‌های سوختگی را روی یک ارگانزا (نوعی پارچه نازک و آهاردار سفت برای آستر لباس عروس) ایجاد کرده بودیم. این پارچه را اسکن کردیم،‌ سپس طرح آن را روی ابریشم چاپ کردیم و در لبه‌ها سوختگی بیشتری ایجاد کردیم تا اثر را برجسته‌تر کنیم. به طور خلاصه می‌توان گفت بسوزان، اسکن کن، چاپ کن و سپس دوباره بسوزان.

بام طراحی مد
یاسمن عبدالوهابی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.