هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

اوبری وینست بیردزلی  Aubrey Vincent Beardsleyتوسط : در:

اوبری وینست بیردزلی

اوبری وینست بیردزلی


اوبری وینست بیردزلی، تصویرگر بریتانیایی

اوبری وینست بیردزلی ۱۸۷۲ _ ۱۸۹۸، تصویرگر بریتانیایی، به همراه
اسکار وایلد Oscar Wild و جیمز ویسلر James Whistler . از
سردمداران جنبش زیبایی‌شناختی Aesthetic Movement، یا
همان مکتب زیبایی گرایی Aestheticism، بود و تاثیر بسزایی بر
مکتب هنر نو Art Nouveau و طراحی پوستر گذاشته است.
اوبری وینست بیردزلی که با موسیقی و ادبیات آشنایی داشت و
نخستین اشعار و طراحی‌هایش در سال‌های ۱۸۸۵ تا ۱۸۸۸ در
نشریه مدرسه برایتون منتشر شده بود، در سال ۱۸۹۱ وارد مدرسه
هنر و ستمینیستر شد.

یک سال بعد اوبری وینست بیردزلی به پاریس رفت و با پوسترهای
آنری تولوز- لوترک و چاپ‌های ژاپنی آشنا شد. اغلب آثار تصویرگری
او با مرکب سیاه و تحت تاثیر چاپ‌های ژاپنی تولید شده‌اند و
مضامینی چون مرگ، تباهی و عشق را با تخیلی عمیق و بیان
نمادگرایانه به تصویر کشیده‌اند. ساختار دقیق و طراحی ویژه
تصویرسازی‌های وی ترکیبی کم‌نظیر از همنشینی سیاه و سفید
است؛ دونوازی بازیگوشانه اما گوش‌نواز در اوج مهندسی.

#بام_تصویرسازی

دبیر: سمیه علیپور

تصاویر بیشتر:

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

سمیه علیپورAuthor posts

دبیر بام تصویرسازی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.