هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منتخب نمایشگاه‌های هفته گذشتهتوسط : در:

محمد صیاد

محمد صیاد


نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد صبور

نمایشگاه عکس‌های محمد صیاد صبور با عنوان “اقلیم حیرانی”
حوزه مستند و خبری حوزه‌ای‌ست که پیش و بیش از هر چیز،
عشق و علاقه می‌خواهد و بس.
حوزه‌ای که در آن فی نفسه باید علاقه‌مند موضوع و پروژه‌ای”
باشی که قرار است در مورد آن فعالیت داشته باشی. عرصه،
عرصه عجیبی‌ست؛ برخلاف دیگر عرصه‌های هنری که هنرمند
نقطه محوری رویداد هنری ست و گه‌گاه نام‌ها و اسامی بیشتر
از آثارشان شناخته می‌شوند، در حوزه مستند و خبری و در این
مقال، خاصه عکاسی خبری، این آثار هستند که مرکز توجه و
معرض نمایش‌اند و گاه سال‌های سال آنچنان که باید صاحب
اثر شناخته نمی‌شود. سخن کوتاه آنکه، محمد صیاد صبور از
عکاسان پیشکسوت خبری در ایران است؛ با حدود نیم قرن
فعالیت حرفه ای و عکاسی در برهه‌های حساس معاصر ایران
از جمله: انقلاب، تسخیر سفارت آمریکا و گروگانگیری، دوران
جنگ ایران و عراق و…

او آثار خود را که بیش از صد عکس مستند می‌باشد به کوشش
مهرداد افسری در گالری نبشی به نمایش گذاشته است.
این مجموعه به مهاجرت آوارگان کرد عراقی به ایران و مصائب
و رنج‌هایشان اختصاص دارد و بیشتر آنها برای اولین بار است
که به نمایش در آمده‌اند. این نمایشگاه تا هشتم شهریور ادامه
دارد و به علاقه‌مندان این حوزه عکاسی پیشنهاد می‌شود از
این رویداد مهم دیدن فرمایند. استیتمنت نمایشگاه که حاوی
نکات مهم و برجسته‌ای در مورد شناخت کلی محمد صیاد صبور
است در گزارش تصویری آمده است.

#بام_گردی
دبیر: مهدی مشایخی

عکس بیشتر:

 

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.