هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

جون جوناس هنرمند مهم حوزه پرفورمنس‌آرتتوسط : در:

جون جوناس

جون جوناس


جون جوناس(jonas joan) هنرمند حوزه پرفورمنس‌آرت

جون جوناس متولد ۱۹۳۶ ایالات‌متحده است. جوناس تحصیل
کرده رشته مجسمه‌سازی از دانشگاه کلمبیاست. او در دهه‌های
۶۰ و ۷۰ میلادی فعالیت خود را به‌صورت گسترده آغاز کرد. جوناس
که برای گسترده کردن فضای هنر اجرا به آموختن رقص و نمایش
پرداخته بود به ژاپن هم سفر کرد و انواع هنرهای سنتی نمایش
ژاپنی مثل کابوکی و بونراکو را هم فرا گرفت و از مجموع این
آموخته‌ها برای ساخت چیدمان‌ها و ویدئوآرت‌هایش استفاده کرد.

او هنرمندی است که هنوز هم الهام بخش بسیاری از فعالین
عرصه پرفورمنس‌آرت می‌باشد. جوناس با هنرمندانی مثل رابرت
ویتمن و ریچارد سررا و همچنین موسیقی‌دانانی چون فلیپ گلس
و استیو ریچ همکاری کرده است. او هنوز هم فعال و در حال خلق
و اجراست. اجراهایی در ترکیب آثار ویدئویی، چیدمان و نمایش. از
ویژگی‌های منحصر به فرد آثار جوناس فرمی پیچیده و لایه‌بندی
شده است. لایه‌هایی از ابزار مختلف (ابزار هنری نمایش، طراحی
لباس، موسیقی و…) و اندیشه (حضور فعال سگ‌هایش به عنوان
کاراکتر، آیینه‌ها به مثابه تصویر ثانویه انسان و…). جوناس درباره این
آثار لایه‌بندی شده می‌گوید: “کار من مربوط به لایه‌ها و لایه‌بندی
است. زیرا این روش اصلی عملکرد ذهن ماست. ما هم‌زمان به چند
چیز فکر می‌کنیم، چیزهایی را می‌بینیم و آن‌ها را تصور می‌کنیم،
یک تصویر را می‌بینیم و یک تصویر دیگر در لایه بالایی آن ساخته
می‌شود. من سعی می‌کنم این تصویر ثانویه را مثل نشان دادن
چیزی برای گفتن چیزی دیگر نشان بدهم.”

دو نکته خواندنی درباره جون جوناس

این روزها در فضای مجازی متاسفانه صحنه‌های دلخراش و
بی‌رحمانه و ظلم به حیوانات بی‌پناه را شاهد هستیم. به
همین دلیل خالی از لطف ندیدم که در بخش دوم آشنایی با
جون جوناس کمی هم به سگ‌های او و تاثیری که در
پرفورمنس‌های او دارند بپردازم.

1 -سگ‌های جوناس مرتبا ظاهر می‌شوند.

جوناس می‌گوید:《دوست دارم سر سگ را بارها و بارها بکشم.
من می‌توانم تا ابد آن‌ها را ترسیم کنم. شاید این بیماری باشد،
اما من قصد دارم این کار را ادامه دهم.》سه سگ جوناس در
برخی آثار او حضور دارند؛ این حضور یا فعال و موثر است و یا
بی‌تاثیر. همین سگ‌ها در آثار بسیار دیگری به صورت نقاشی
به نمایش درآمده‌اند. حضور سگ‌ها در کار او نمادی از اسطوره
یاور حیوانات در اساطیر و آیین‌های باستانی است. این “نفوذ
جادویی حیوان” لایه‌ای از معنایی خاص برای کار او فراهم می‌کند.
او می‌گوید:《رابطه حیوانات و انسان‌ها بسیار مرموز و به نظر من
بسیار مهم است، به خصوص در جهان حاضر، سیاره‌ای که در آن
زندگی می‌کنیم.》

جوناس توضیح می‌دهد که حضور آن‌ها معمولا بداهه است، مانند
اجرای Place in Moving (سگ رقص)، جایی که سگ او “زینا” روی
صحنه دوید و برای بازی با او و پرتاب توپ جوناس را هل داد و
تشویق کرد.
خودش می‌گوید:《سگ من یک شخصیت است. او یک کمدین و
یک مجری طبیعی است. من هرگز از او نمی‌خواهم؛ او کار خودش
را انجام می‌دهد. خیلی عجیب است؛ او به نوعی می‌داند چه باید
بکند.》یا در ویدیوی “سگ زیبا” در سال ۲۰۱۴، سگ دیگر جوناس
“اوزو” ستاره می‌شود. این سگ در امتداد ساحل با دوربین GoPro
متصل به گردنش می‌دود و ما جهان را وارونه از راستای پاهای او
می‌بینیم. این حرکت غریزی سگ است که کادر و تصویر ثبث‌شده
را می‌سازد.

2 -لایه‌های بسیاری در کارهای او وجود دارد.

با نگاهی به ویدئو-پرفورمنس Reanimation که تلفیقی از صداها،
نوشتار، نقشه‌ها و تصاویر ویدئویی برای ایجاد فضایی همه جانبه
است، به وضوح می‌توان صورت چندلایه درآثار او را دریافت. مثل
بسیاری از آثار او، این اثر به عنوان یک سخنرانی در سال ۲۰۱۰ آغاز
شد، که پس از آن به اجرای یک نمایش رسید. او فیلم‌هایی را نشان
داد که در طبیعت بکر نروژ فیلمبرداری شده بود. در طی سه سال
این قطعه دچار چندین تغییر گشته و مجددا ساخته شد.
این روند توسعه برای کار جوناس مهم است. اجراهای او اغلب عناصر
اجراهای قبلی، نقاشی‌ها یا غرفه‌ها و لباس‌ها را شامل می‌شوند.
بنابراین در تمام کارهای او این اصل تکرار مثل حضور سگ‌ها یا آینه
کاری را پیدا خواهید کرد.

#بام_نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.