هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

منتخب نمایشگاه‌های هفته گذشتهتوسط : در:

نمایشگاه نقاشی‌های احسان ارجمند

نمایشگاه نقاشی‌های احسان ارجمند


نمایشگاه نقاشی‌های احسان ارجمند

نمایشگاه نقاشی‌های احسان ارجمند با عنوان “در متنِ تن” در گالری
ساربان. استفاده از رنگ‌های شاد، خطوط مشکی و محکم، به رخ
کشیدن دغدغه طراحی، بیان اکسپرسیو، کاریکاتوریزه شدن بعضی
آثار و از همه مهم‌تر بیان انتزاعی در نگاه اول و انتقال مفهوم و فرم
اصلی در لایه‌های زیرین، از مشخصه‌های آثار احسان ارجمند در
نمایشگاه “در متن تن” می‌باشد. او با نگاهی شیطنت‌آمیز و کمی
چاشنی کمیک به تن که از نظر او میدان نبرد است، وارد میدان شده
و نقاشی‌های خود را که به گفته وی با روایتی از یک طرحی، یادداشتی،
عکس یا ویدئو آغاز شده به تصویری از رابطه تن با خود، دیگری، اشیا و
محیط پایان داده است. پرداختن به اجزا تن و بهره گرفتن از موقعیت‌های
مختلفی که تن در آن واقع می‌شود از دیگر نکات قابل توجه در آثار او
می‌باشد. آثار نقاشی و کلاژ-نقاشی‌های احسان ارجمند در گالریساربان،
پنجمین نمایشگاه انفرادی او محسوب می‌شود.

#بام_گردی

دبیر: مهدی مشایخی

 

عکس بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.