نقاشی پنهان شده پیکاسو در تابلوی «طبیعت بی‌جان»

297
پابلو پیکاسو

پابلو پیکاسو


کشف نقاشیِ پنهان در تابلوی پیکاسو

محققان از پیدا کردن یک نقاشیِ پنهان شده در یکی از آثار گران‌بهای پیکاسو که در موسسه هنری شیکاگو قرار دارد حیرت‌زده شدند. این کشف باعث می‌شود بینش جدیدی از عملکرد پیکاسو به دست بیاوریم. چه چیزی بهتر از یک اثرِ پیکاسو؟ اثری دوم از پیکاسو که دهه‌ها گم شده بود! این دقیقا همان چیزی است که تیم تحقیقاتیِ موسسه هنری شیکاگو پیدا کرده و در گزارشی که این هفته در science applied منتشر شده درباره آن توضیح داده است. این اثر پیکاسو با نام «طبیعت بی‌جان» به تاریخ ۱۹۲۲، یکی از گران‌بهاترین آثار مجموعهٔ این موزه است، که توسط آلیس تکلاس در سال ۱۹۵۳ و به نیابت از دوست سابقش، “گرترود استاینِ” نویسنده به موزه اهدا شده است.

نقاشیِ «طبیعت بی‌جان»

این اثر به اواخر دوره کوبیسمِ پیکاسو، زمانی که هنرمند با شبکه‌های مسطح، زمینه‌های رنگی و خطوط ضخیم کار میکرده، برمی‌گردد. طی دو هفته، پیكاسو سه اثر بسیار مشابه را نقاشی كرده است، که همگی یک گیتار را به همراه یك بطری و یك كاسه نشان می‌دهند. محققان این موسسه هنری به دلیل میزان پیچیدگی در سطح رنگ‌گذاری شده و چند لایه بودن رنگ‌ها، مطالعه این نقاشی را انتخاب کرده‌اند. مرمت‌گر “کیم‌ مویر” که روی این پروژه کار کرده است گفت: «تجزیه و تحلیل علمی از «طبیعت بی‌جان» برای درک ما از روند خلاقانه پیکاسو و چگونگی دست‌کاری او در نقاشی‌هایش برای دستیابی به جلوه‌های بصری مختلف بسیار مهم بود.»

یک طبیعت بی‌جان کاملا متفاوت

محققان برای بررسی دقیق‌تر از پرتونگاری ایکس و مادون قرمز استفاده کرده‌اند و از پیدا کردن یک ترکیب کاملا
متفاوت در زیر نقاشی متحیر شدند. این نقاشی به جای جهت افقی در جهت عمودی  قرار گرفته است. این تصویر نهان شده یک طبیعت بی‌جان کاملا متفاوت با گلدان و لیوان را نشان می‌دهد و یاد‌آور نقاشی پیکاسو در موزه هنر
گوتنبرگ سوئد و با عنوان «Nature morte» است.

در حالیکه بر کسی پوشیده نیست پیکاسو و دیگر هنرمندان از بوم‌هایشان چندین‌ بار استفاده می‌کرده‌اند و اغلب نسخه‌های اولیه نقاشی را می‌پوشاندند، اما محققان دریافتند هنرمند یک مربع سفید بزرگ را ترسیم کرده‌ است که بخش اعظم طرح را در بر می‌گیرد به نحوی که تمام صفحه را  پوشانده است.

مویر می‌گوید: «با تجزیه و تحلیل دقیق‌تر، محققان توانستند دریابند که چگونه نقاشی می‌تواند در طول این مدت دوام بیاورد، که خود اطلاعاتی درباره روش مرمت و نگهداری به ما داد، که به دانشمندان اجازه می‌دهد تا کیفیت‌های مدنظر سطح را که قبلاً توسط لایه‌های لاک‌الکل و رنگ‌آمیزی، بی‌رنگ و مات شده بود، ‌ترمیم
کنند.»

عکس بیشتر:

Infrared image of the reverse of Picasso’s Still Life showing traces of the first composition: a neo-classical still life. Courtesy of the Art Institute of Chicago.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.