هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کیوان خسروانیتوسط : در:

کیوان خسروانی “انسانی متعدد”

کیوان خسروانی متولد سال ۱۳۱۸ در تهران، تحصیلات خود را
در رشته معماری در سال ۱۳۳۶ در دانشگاه برکلی آمریکا آغاز
کرد و پس از یک سال به دلیل علاقه به اقامت در وطنش به
ایران بازگشت در سال ۱۳۴۱ تحصیلات خود را با درجه‌ عالی در
رشته‌ معماری در مقطع فوق لیسانس در دانشگاه تهران به پایان
رساند و با استفاده از بورس دولت فرانسه دو سال در مدرسه
عالی هنرهای زیبا تحصیل کرد.
نام کیوان خسروانی برای همه آنانی که او را می‌شناسند، نظریات،
نوآوری‌ها و ساخته‌های یکسانی را به یاد نمی‌آورد؛ زیرا که وی به‌
راستی “انسانی متعدد” است. او معمار، طراح پارچه و لباس،
نور پرداز، تصویربردار و مدافع جلوه‌های سنتی و فرهنگی سرزمین
خویش است.

کیوان خسروانی در سال ۱۳۵۶ برای اعتراض به تخریب بافت شهری
عودلاجان به بهانه نوسازی، نمایشگاهی از کروکی‌هایش را از
محله‌ها و بناهای ویران شده ایران در این محله قدیمی تهران برگزار
کرد و به گفته خودش، در اعتراض به این خرابی‌ها، ۱۳ سال از حرفه و
تخصص اصلی خود دست کشید و به طراحی و فروش لباس پرداخت.
او ایده‌هایی درباره بافت و طراحی پارچه‌های سنتی ایران نیز ارائه
داده است.
کیوان خسروانی برای جوان‌های ایرانی و خوش‌پوش دهه ۵۰ نامی
آشناست. او را با بوتیک معروف “‪N1‬” می‌شناسند که در اسفند
۱۳۵۰ در ساختمانی قدیمی که نیمی از آن زیر زمین و نیمی از آن
همکف خیابان بود باز شد. در تقاطع دو خیابان ثریا و ایرج که موازی
خیابان انقلاب کنونی است.

خسروانی درباره نامبر وان گفته است:

“وقتی زیرزمین را با قیمتی بسیار کم کرایه کردیم، دخمه‌ای بیش نبود،
اما وقتی بوتیک را در آن افتتاح کردیم، هیچکس نمی‌توانست باور کند از
آن دخمه که به آب انبار شبیه بود، چه بنایی ساختیم. بوتیکی که با چند
پله از کف خیابان می‌رسیدی به در ورودی آن و آنقدر مشتری داشت که
ناچار بودی برای دیدن و اندازه کردن لباس‌ها نوبت بگیری.” خسروانی
می‌گوید: بعد از مدتی ناچار شدیم آن‌طرف خیابان، درست روبه‌روی بوتیک،
شعبه زنانه آن را باز کنیم اما، باز هم با نام “N1”

لباس‌های این بوتیک موفق همه از پارچه‌های محلی تهیه می‌شدند.
لباس‌هایی با طراحی‌های خود خسروانی. لباس‌های ساده و ارزان، که
تماما از پارچه‌های بافته شده در ایران مثل پارچه مقدم ،کوراوغلی یا
مازندران دوخته می‌شد.

اصالت ایرانی

در این البسه همواره اصالت ایرانی وجود داشت و نه صرفا یک کپی‌برداری
سطحی از طرح‌های غربی. او از منابع غنی صنایع دستی ایران زری‌دوزی،
باتیک روی ابریشم(اسکو)، قلم‌کاری، سکمه، چشمه‌دوزی اصفهان،
سوزن‌دوزی بلوچستان با همکاری منیره جهانبانی در تهیه البسه استفاده
می‌کرد.
بعد از چندی از وی دعوت شد که طراحی لباس‌های رسمی ملکه را
انجام دهد و برای سیزده سال بدون دریافت مزدی طراح البسه فرح
پهلوی بود. از نکات جالب توجه دیگر این است که لوگو و تراکت تبلیغ این
بوتیک توسط خود خسروانی طراحی شد و نشریه مطرح وگ نیز تبلیغ
این بوتیک را به چاپ رسانید. خسروانی که جوانی خوش‌چهره بود خود
مدل لباسهای مردانه بوتیک شد. (نمونه تراکت و لوگو، عکس‌های مدلینگ
و تبلیغ نشریه وگ در تصاویر زیر ببینید.)

#بام_فشن_دیزاین

دبیر: امیر طباطبایی

 

تصاویر بیشتر:

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.