هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مسعود عربشاهیتوسط : در:

مسعود عربشاهی

مسعود عربشاهی


مسعود عربشاهی

بخشی از صحبت‌های مسعود عربشاهی منتشر شده در سایت
CAMAGallery در رابطه با تاثیرپذیری و الهام گرفتن از شاخصه‌های
سنتی-مذهبی و حماسی.
این اثرهنری نتیجه‌ی سال‌ها تحقیق و اکتشاف است. محصول
سال‌هایی که من تاثیر گرفته از کسی نبودم و حتی در پی
مطالعه‌ی کتاب و یا نگاه کردن به عکسی هم نبودم. در ابتدا
تمرکز اصلی من متوجه داستان‌های حماسی بود و بعد از آن
کم‌کم‌ علاقه‌مند به مساجد، کاشی‌کاری‌ها و تزئیناتشان شدم.

بعد از مدتی از من خواسته شد که سالن کنفرانس شیر و
خورشید(هلال‌احمر) را طراحی کنم که تحت‌تاثیر مکان‌هایی که
ذکر شد، دیوارها را با طرح سفال کار کردم. تمام جزئیات را به
خاطر دارم. تمام موجودات، اسب‌ها، حرکت‌ها همه‌ی آنها در ذهنم
مانده‌است هیچ کدام از آن طرح‌ها  تقلید و یا کپی‌برداری نبود.

مردمی که هزاران سال پیش نقاشی را خلق کرده‌اند، بسیار قدرتمند،
آگاه و باهوش بودند؛ مردمی که ما از آن‌ها با عنوان صنعتگر یاد
می‌کنیم. آثار هنری خلق شده توسط آن صنعتگران بخشی از زندگی
روزانه و ابتدایی آن‌ها بوده‌است. زیبایی و خاص بودن آن اثار نشان از
ذهنی زیبا و شکوفا دارد.
.
پژوهشگر: یاسمن شاپوری
#بام_کاغذی

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.