هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مهم نیست که لباس شما چه باشد، ماسک خود را فراموش نکنید!توسط : در:

مهم نیست که لباس شما چه باشد ، ماسک خود را فراموش نکنید!

مهم نیست که لباس شما چه باشد ، ماسک خود را فراموش نکنید!


مد‌های منحصر به فرد از سراسر تاریخ هنر که می‌تواند به شما کمک کند
تا فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید و در عین حال عالی بنظر برسید .

آیا از لباس پوشیدن خسته شده‌اید؟

در این متن چند ایده، مد و اثر هنری الهام بخش برای کمک
به امنیت شما آورده شده‌است.

​آیا شما هم از در خانه ماندن کلافه شده‌اید و مشتاقید که به بیرون بروید اما نگران
حفظ فاصله‌ی اجتماعی خود هستید؟

نگه داشتن دو متر فاصله بین خودتان و دیگران همیشه آسان نیست، مخصوصا در خیابان‌های شلوغ شهر .‏ ​

​در یک راه‌حل خلاقانه، دانش آموزان چینی کلاه‌های خانگی جذابی با بادکنک، نوارهای مقوایی، و
چیزهای عجیب و غریب دیگر ساخته‌اند که بچه‌ها را تشویق به حفظ فاصله‌ی اجتماعی می‌کند.

​اما در حالی که این کلاه‌ها تحسین جهانی را کسب کرده‌اند، چیزی که برخی ممکن است متوجه آن
نشوند این است که این سبک کلاه‌ها سابقه تاریخی دارند که به حدود هزار سال پیش باز می‌گردد. ​

ایلین چنگین چو، استاد دانشگاه دوک، اشاره کرد که کلاه ساخته شده توسط کودکان شباهت
قابل‌توجهی به نشان خانوادگی سانگ دارد،

در این کلاه‌ها ستون های افقی به معنای جلوگیری از توطئه مقامات در حین حضور در دادگاه در مورد توطئه علیه یکدیگر است

و این تنها یک نمونه از مد است که به معنای واقعی کلمه برای ایجاد فضا استفاده می‌شد.

در طول قرن‌ها، سبک‌های مختلفی برای ایجاد موانعی برای اهداف اجتماعی، سیاسی و حتی بهداشتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

​در زمان شیوع طاعون بوبونیک، پزشکان برای جلوگیری از ابتلا به بیماری، ماسک‌هایی شبیه منقار
و پوشش بدن سر تا پا برای جلوگیری ازمریض شدنشان استفاده می‌کردند.

در آن زمان، عقیده بر این بود که طاعون از طریق “هوای مسموم” منتقل می‌شود.

این لباس به قدری مشهور شد که تا به امروز به عنوان یک لباس رایج در کارناوال ونیز باقی مانده‌است. ​

​در دوران ویکتوریایی دامن های بلندی مد شد که
این مد دامن هالکینگ برای ایجاد فواصل مودبانه بین زن و مرد در محیط های اجتماعی پوشیده شده بود.

گرچه لباس دامن را به عنوان مانع از حرکت زنان تقبیح می‌کردند، اما ممکن بود که این دامن
ناخواسته زنان را از آفت وبا و آبله مصون بدارد.

بنابراین برای کسانی از شما که می‌توانستند بعد از ماه‌ها پیژامه به تن کنند، ما چند نمونه از لباس‌های مورد علاقه
خود را از تاریخ هنر در اینجا به نمایش گذاشتیم . ​

 ولی مهم نیست که لباس شما چه باشد ، ماسک خود را فراموش نکنید!

 

Ewa-Juszkiewicz

Ewa Juszkiewicz, Untitled (after John Singleton Copley) (2019). Courtesy of lokal 30.

Read’s Crinoline Sketches, No. 9 (July 22, 1859) British, anonymous. Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Hanging portrait of Emperor Shenzong of Song (Reign from 1067–1085). Courtesy of National Palace Museum, Taipei, Taiwan

Hanging portrait of Emperor Shenzong of Song (Reign from 1067–1085). Courtesy of National Palace Museum, Taipei, Taiwan

Thomas-Gainsborough-Lady-Georgiana

Thomas Gainsborough, Lady Georgiana Cavendish (1785–87). Courtesy of Chatsworth House.

Color copper engraving of Doctor Schnabel, a plague doctor in seventeenth-century Rome, published by Paul Fürst (ca. 1656). Courtesy of Wikimedia Commons.

Color copper engraving of Doctor Schnabel, a plague doctor in seventeenth-century Rome, published by Paul Fürst (ca. 1656). Courtesy of Wikimedia Commons.

René Magritte, The Lovers (1928). Courtesy MoMA.

René Magritte, The Lovers (1928). Courtesy MoMA.

Hans Memling, Young Woman with a Pink (circa 1485–90). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Hans Memling, Young Woman with a Pink (circa 1485–90). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Frida Kahlo, Self-Portrait as a Tehuana (1943). © 2019 Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York.

Frida Kahlo, Self-Portrait as a Tehuana (1943). © 2019 Banco de México Diego Rivera Frida Kahlo Museums Trust, Mexico, D.F. / Artists Rights Society (ARS), New York.

Volker Hermes, Hidden Quentin de la Tour (2019). Courtesy of the artist’s Instagram.

Volker Hermes, Hidden Quentin de la Tour (2019). Courtesy of the artist’s Instagram.

Diego Velazquez, Infanta Margarita Teresa (1660). Courtesy of El Museo del Prado.

Diego Velazquez, Infanta Margarita Teresa (1660). Courtesy of El Museo del Prado.

Diego Velazquez, Infanta Margarita Teresa (1660). Courtesy of El Museo del Prado.

Diego Velazquez, Infanta Margarita Teresa (1660). Courtesy of El Museo del Prado.

Albrecht Durer, Three Mighty Ladies from Livonia (1521). Courtesy of Wikimedia Commons.

Albrecht Durer, Three Mighty Ladies from Livonia (1521). Courtesy of Wikimedia Commons.

Hyacinthe Rigaud, Portrait of Philippe de Courcillon (1702). Courtesy of Wikimedia Commons.

Hyacinthe Rigaud, Portrait of Philippe de Courcillon (1702). Courtesy of Wikimedia Commons.

Jan Verspronck, Portrait of Adriana Croes (1644). Courtesy of the Rijksmuseum.

Jan Verspronck, Portrait of Adriana Croes (1644). Courtesy of the Rijksmuseum.

 

William Heath (‘Paul Pry’), Modern Oddities: The Sleeves Curiously Cut, Ay There’s the Villainy – vide Shakespeare (June 30, 1829). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

William Heath (‘Paul Pry’), Modern Oddities: The Sleeves Curiously Cut, Ay There’s the Villainy – vide Shakespeare (June 30, 1829). Courtesy of the Metropolitan Museum of Art.

Cesar van Everdingen, Girl in a Large Hat (1650).

Cesar van Everdingen, Girl in a Large Hat (1650).

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.