هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

میلتون گلیزرتوسط : در:

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر


میلتون گلیزر طراح گرافیک مشهور آمریکایی

میلتون گلیزر (1929 – 2020) یکی از طراحان گرافیک مشهور
جهان محسوب می‌شود. برای بسیاری از طراحان گرافیک نام
او مترادف با طراحی گرافیک آمریکایی است.
وی تحصیلات خود را در کوپر یونیون نیویورک و بولونیای ایتالیا به
پایان رساند. از جمله فعالیت‌های او، طراحی پوستر، طراحی
لوگو، طراحی جلد کتاب و صفحات موسیقی و صفحه‌آرایی
نشریات گوناگون بوده است. گلیزر علاوه بر فعالیت در استودیو
شخصی، از بنیانگذاران “استودیو پوشپین” در سال ۱۹۵۴، یکی
از موسسین “مجله‌ نیویورک” به همراهی کلی فلکر در ۱۹۶۸
و بنیانگذار موسسه‌ میلتون گلیزر در ۱۹۷۴ و طراح لوگو معروف
“I♥️NY” یا همان “آی لاو نیویورک” در ۱۹۷۷ است.

میلتون گلیزر

او علاقه بسیاری به هنر شرق و آفریقا داشت. با وجود تبحر
بسیار در تصویرگری، خود را دیزاینر می‌دانست، نه یک تصویرگر.
آثار برجسته او در استودیو پوشپین تاثیری بسزایی بر طراحی
بصری دهه های 1960 و 1970 آمریکا گذاشت. گلیزر عقیده
داشت کامپیوتر از مخرب‌ترین ابزارها برای یک طراح گرافیک است.
همچنین با گرایشات ضد تجاری در حوزه گرافیک، باور داشت که
صاحبان سرمایه در پیشبرد دیزاین بسیار خطرناک عمل می‌کنند.
از دیدگاه او، تاثیر، عملی‌ست شایسته و به همین دلیل در آثار
خود، تاثیر بسیاری از هنرمندان پذیرفته است. نزد گلیزر فرم‌های
هندسی، کلمات و اعداد، صرفن علایمی انتزاعی نیستند، بلکه
اشیایی ملموس با ابژه هستند و همین آنها را واجد مضامینی
می‌سازد که دستمایه تفسیر قرار گیرند.

در اواخر دهه 1950 و اوایل 1960 وی توانست روشی را در
طراحی ایجاد کند که دارای جرم بود. این روش در واقع الهام
گرفته از طرح‌های خطاطی جهت‌دار و طرح‌های آبرنگی پیکاسو
بود.
در دهه 1960 او تصاویری از اشکال هموار ایجاد کرد که در آن‌ها
از خطوط برجسته سیاه و رنگ‌هایی که با فیلم‌های رنگی ترکیب
شده بود استفاده می‌کرد. این سبک طراحی شماتیک، تکرار
پیکرنگاری کتب کمدی، طرح‌های منحنی‌وار فارسی و نقوش
اسلامی، رنگ‌های هموار نقاشی‌های ژاپنی و برش‌های ماتیس
و پویایی هنر معاصر بود.
وی بر تعداد زیادی از طراحان گرافیک در دنیا تاثیر گذاشت و
شاگردان زیادی تربیت کرد. از شاگردان ایرانی او، قباد شیوا
است که بسیار تحت تاثیر گلیزر بوده است.

#بام_گرافیک
دبیر: محمد شمس

عکس بیشتر:

 

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

 

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

 

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

 

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

پشت بام- بام گرافیک- میلتون گلیزر

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.