ریتم صفر
ریتم صفر بیشک از تاثیرگذارترین اجراهای حوزه پرفورمنس (هنر اجرا)
اجرایی بود به نام ریتم صفر که در سال 1974 توسط مارینا آبرامویچ
اجرا شد.
این هنرمند یوگوسالویایی با ایدهای گستاخانه و در عینحال
خلاق, جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داد. مارینا 6 ساعت
خود را در اختیارمخاطبش قرار داد. او حتی 72 وسیله متفاوت
از جمله پر، گل، تیغ، زنجیر و حتی یک اسلحه پر را روی میز قرار
داد و به صورت مکتوب و شفاهی تعهد کرد که خود او مسئولیت
هر اتفاقی را میپذیرد.
این اجرای 6 ساعته پر از رنج و شگفتی در تاریخ پرفورمنس
جایگاه خاصی را بهخود اختصاص داد.
به لحاظ تکنیکی مارینا خود را بهعنوان یک مجسمه در اختیار
مخاطب قرار داده است.
آبروموویچ: اجراهای گفتگوگر و اندیشه محور
او بیشترین تاثیر را از مخاطبش میگیرد و او را وادار میکند
که بازیگر و صحنهگردان اصلی پرفورمنس باشد و از این طریق
عملا با هیچ کاری نکردن هیجانی را به مخاطبان منتقل میکند
که خود آنها بهوجودش آوردهاند. مارینا از بدنش و از ایدهاش
به عنوان یک اثر هنری موفقیت آمیز بهره میبرد.
درست مثل یک مجسمه یا یک تابلو نقاشی که ساکن ایستاده
و نگاه میکند و مخطبان آزادند که درباره او هرگونه قضاوت
یا تصمیمی داشته باشند.
او حتی این اثر هنری را در اختیار تصمیمات فیزیکی تماشاگران
میگذارد، درست مثل آنکه یک مجسمهساز پایان و تکمیل اثرش را به
جمعی از مخاطبانش بسپرد.
آبرامویچ به لحاظ محتوا هم اجرایی گفتوگوگر و اندیشه محور
را خلق میکند. اجرایی که ماهیت یک اثر تجسمی را دارد.
یگانه و بیتکرار است و حاوی پیام انحصاری هنرمند به مخاطبانش
، با این تفاوت که مخاطب هم در اجرای او نقش محوری دارد.او به
تمام حاضران و کسانی که بعدها فیلم این اجرا را دیدن ثابت
میکند که انسان هزاره جدید تا چه اندازه خشن و بی رحم است.
این اجرا نشان داد که هر کدام از ما در صورتیکه منعی نداشته
باشیم تا چه سطحی میتوانیم به جسم و روح هم آسیب وارد کنیم.
.
#بام_نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی
عکس بیشتر
اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.
برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.