هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام کاغذی: مسعود عربشاهیتوسط : در:

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی


 

مسعود عربشاهی نقاش مدرن ایرانی متولد ۱۹ شهریور ۱۳۱۴ در دوران نوجوانی مجذوب صنایع بومی، هنرهای سنتی و میراث باستانی ایران و به طور خاص مفرغ‌های لرستان، هنرباستانی ایلام و بین‌النهرین بوده و از روی اشیا و نقوش در موزه‌ها نسخه‌برداری و از المان‌های یاد شده در نقاشی‌هایش استفاده می‌کرده‌است.

صادق تبریزی درباره‌ی این بخش از زندگی عربشاهی می‌گوید: «دوران نوجوانی را در محضر محمود اولیا به شناخت نقاشی واقعگرا و رنگ‌های طبیعت و دست‌یابی به طراحی دقیق اشیا و انسان سپری کرد. کسانی که شاهد این دوره از کوشش او بوده‌اند، تعهد وی را برای پایه‌ریزی یک نقاشی حساب شده می‌ستایند.» علاقه‌مندی به میراث باستانی هنر و شاخصه‌های سنتی ایرانی و بومی او را به کاوش گسترده در زمینه‌ی الگوها و کدهای اشیا باستانی ایلام، سومر، آشور و مصر کشاند.

آثار وی شامل نقاشی رنگ روغن، مجسمه، نقش برجسته‌ی معماری می‌شوند. همچنین از کارهای اجرایی این هنرمند بر نمای ساختمان‌ها می‌توان به نقش برجسته سردر اتاق صنایع و معادن در خیابان طالقانی، سالن کنفرانس هلال احمر (شیروخورشید) در میدان ارگ، نقش برجسته‌های دیوارهای پارک طالقانی در بزرگراه حقانی و مجموعه «نور و گیاه» بر دیوار مجلس و ساختمان بیمه کالیفرنیا (سانتا روزا سال ۱۹۸۵) اشاره کرد.

بام کاغذی

پژوهشگر: یاسمن شاپوری

 

منابع:

www.camagallery.com

www.britishmuseum.org

 

تصاویر بیشتر:

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی

بام کاغذی پشت بام: مسعود عربشاهی

بام کاغذی پشت بام: مسعودعربشاهی

بام کاغذی پشت بام : مسعودعربشاهی

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

 

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.