هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه جرج ادیاگبو در گالری “باربارا وین” برلینتوسط : در:

جرج ادیاگبو

جرج ادیاگبو


نمایشگاه جرج ادیاگبو در گالری “باربارا وین” برلین

نمایشگاه جدید جرج ادیاگبو در برلین محصولات فرهنگی را از سراسر جهان کنار هم گذاشته
تا راه‌های جدیدی، برای نمایش “فرهنگ” نشان دهد. پایه‌ تفکر جرج ادیاگبو، صحبت از تمدن
و نشان دادن فرهنگ است. این نمایشگاه تا اول اگوست در گالری “باربارا وین” برلین ادامه دارد.
در این پروژه که شامل چندین مجموعه از هنر چیدمان (اینستالیشن آرت) است در واقع مجوعه
شخصی ادیاگبو از اشیاست که در طول تحقیقات خود در برلین و جاهای دیگری در اروپا جمع‌آوری کرده،
و با نظراتی که در مورد انها می‌نویسد مطالب مورد نظرش را در مرکز توجه قرار می دهد.

ادیاگبو در این هنر اجرا (اینستالیشن آرت) در هر ارائه، مقطعی از زندگی افراد را به تصویر میکشد که
از نظر جغرافیای سیاسی و فرهنگی متفاوت بوده و با نوع ارائه‌اش آنها را برای ما قابل درک می‌نماید.
جرج ادیاگبو، هنرمند ساکن برلین، گستره فعالیت هنری (غیر رسمی) خود را در جمع آوری دقیق اشیا از
جاهای مختلف صرف کرده است.
با توجه به خاطرات تصویری و نوشتاری هنرمند از نقاشی‌ها، عکس ها، کتابها و اشیا دیگر که از داستان زندگی
اندیشمندان و هنرمندان روایت میکند با ایده های گسترده‌تری که از جامعه پیرامونی سنتی پدید آمده‌اند،
صحبت می کند.

این هنرمند با ترکیب برداشت‌های شخصی و درک خود از اشیا از بازدیدکنندگان می‌خواهد تا به تفکر و
نتیجه‌گیری شخصی بپردازند. از نظر جرج ادیاگبو “دانش باستان‌شناسی” حاصل ، مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و فرهنگ‌هاست.

دبیر بام خبر: “فضه زحمتکش”

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.