هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مکث عنوان نمایشگاهی در موزه هنر مدرن سانفرانسیسکوتوسط : در:

تاثیر ارتباطات مدرن بر روی محیط زیست

تاثیر ارتباطات مدرن بر روی محیط زیست


مکث عنوان نمایشگاهی در موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو

مکث عنوان نمایشگاهی در موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو است که به تاثیر ارتباطات مدرن بر روی محیط زیست می‌پردازد.
نویسنده و منتقد هنری “آدام گرینفیلد” در مورد این اینستالیشن می‌نویسد:
“ما نیاز داریم که خودمان را به عنوان مصرف‌کنندگان مضطربی که بصورت مداوم با گوشی‌های هوشمندمان در ارتباطیم بیشتر بشناسیم”.
وابستگی در حالِ افزایش ما به فرم‌های دیجیتالِ ارتباط، قعطاً برایمان گران تمام خواهد شد.
به عنوان مثال: مقدار بسیار زیاد زائده‌های الکترونیکی تولید شده در دنیا را در نظر بگیرید…
“جین شین” در نمایشگاه خود با عنوان “مکث” به این موضوع به خوبی پرداخته است. این نمایشگاه در موزه هنر مدرن سانفرانسیسکو SFmoma برپاست.
او در این نمایشگاه هزاران موبایل، لپتاپ، کابل و سخت‌افزار‌های از کار افتاده‌ دیگر را به شکل مجسمه در آورده است.

عکس بیشتر

 

Jean Shin

Jean Shin

 

Jean Shin

Jean Shin

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

“فضه زحمتکش”

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.