هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایش دیوارنگاری‌های مکزیک در موزه هنر آمریکایی ویتنیتوسط : در:

نقاشی دیواری هنرمندان مکزیکی آمریکایی

نقاشی دیواری هنرمندان مکزیکی آمریکایی


نمایش دیوارنگاری‌های مکزیک در موزه هنر آمریکایی ویتنی

هنرمندان نقاشیهای دیواری مکزیک را که مربوط به سالهای 1925-1945 است را بازسازی کردند.
این هنرمندان آثارشان را که مورد تحسین بسیاری از منتقدین قرار گرفت در موزه هنر آمریکایی ویتنی به نمایش گذاشتند.
نمایش تحسین‌برانگیز در ویتنی، توجه ها را به اینکه چگونه دیوار نگاری‌های مکزیکی ایالت متحده را شکل دادند جلب می‌کند.
مکزیک در اواخر انقلاب خود در سال 1920 دچار تحول فرهنگی شدید شد. رابطه جدیدی بین هنر و عموم جامعه برقرار شد و باعث ایجاد هنری شد که مستقیماً درمورد عدالت اجتماعی و زندگی ملی با مردم سخن می گفت. این هنرمندان در ایالت متحده که به دنبال خلاص شدن از سلطه زیبایی شناسی اروپایی بودند تصمیم به خلق هنری با نگاه بومی گرفتند. تعداد زیادی از هنرمندان آمریکایی به مکزیک سفر کردند و با پیشکسوتان و هنرمندان محلی تعامل نموده و به تولید اثر پرداختند.
در پی جنگ‌های داخلی مکزیک، دولت تصمیم گرفت تاهنرمندان را تشویق به تولید آثار بومی و تقویت غرور ملی، ایجاد وحدت نماید. در آن دوره آثار زیادی تولید شد که در این نمایشگاه حدود 200 اثر به نمایش درآمده است.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

خرید نسخه کاغذی

 

Alfredo Ramos Martínez, Calla Lily Vendor (Vendedora de Alcatraces) (1929)

Alfredo Ramos Martínez, Calla Lily Vendor (Vendedora de Alcatraces) (1929)

 

Alfredo Ramos Martinez, La Malinche (Young Girl of Yalala, Oaxaca) (c. 1940)

Alfredo Ramos Martinez, La Malinche (Young Girl of Yalala, Oaxaca) (c. 1940)

 

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.