هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

زندگی و هنر در همه گیری کروناتوسط : در:

هنرمند رائول والچ با کار خود در یک بالکن در برلین

هنرمند رائول والچ با کار خود در یک بالکن در برلین


زندگی و هنر در همه گیری کرونا

با تعطیلی موزه ها در سرتاسر اروپا ، هنرمندان با ذوق در برلین، دست به عمل جالبی زدند.

این هنرمندان برای بالا بردن تحمل مردم و روحیه دادن به آنها در این جدایی اجتماعی، بالکن های خود را به گالری های کوچک هنری تبدیل کردند. در حالی که بسیاری از گالری ها و موزه ها  محتوای خود را به صورت آنلاین نمایش می دهند، برگزارکنندگان این نمایشگاه دست به ابتکار عمل جالبی زدند. آنها در برلین قرنطینه شده از هنرمندان و تولید کنندگان فرهنگی خواسته اند که ، آثارشان را بر روی بالکن ها منازلشان به نمایش عمومی بگذارند. حدود 50 هنرمند خلاق برلین آثار خود را روزهای یکشنبه و دوشنبه در بالکن ها و  پشت پنجره هایشان به عنوان پیام های همبستگی در هنگام وقوع قرنطینه ویروس کرونا نشان دادند. مشارکت کنندگان در اجرای این نمایشگاه شامل هنرمندانی هستند که در حوزه هنرهای دیداری،نویسندگی و شعر فعال بوده و  آثارشان را بصورت نمایش و چیدمان برای بازدیدکنندگان ارائه دادند.

 

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

 

خرید نسخه کاغذی

“فضه زحمتکش”

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.