هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام تصویرسازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubakتوسط : در:


امیلیا ژوباک Emilia Dziubak متولد 1982

تصویر گر لهستانی که از آکادمی هنرهای زیبا در پوزنان (لهستان) فارغ التحصیل شده و در همین شهر نیز کار و زندگی می‌کند.

وی جوایز بسیاری در وطن خویش و خارج از آن دریافت نموده است، از جمله: جایزه کتاب ورشو، بخش لهستانی جایزه جهانی IBBY، و حضور در فهرست صد کتاب زیبای جهان در دوره چهارم جشنواره CJ کره جنوبی.

کتاب‌های او در بسیاری از کشورها از جمله چین، انگلیس، فرانسه، برزیل، ایتالیا، آلمان و کره جنوبی نیز منتشر شده است.

او همچنین کارهای خود را در گالری‌های هنری لهستان نمایش می‌دهد. تصاویرش توسط فرزندان و والدین سراسر جهان مورد ستایش قرار گرفته است.

در آثارش حضور موثر رنگ‌های گرم خصوصا قهوه‌ای‌های متنوع را می‌توان دید؛ ردیابی منابع الهام‌ش مارا به نقاشی‌های سبک باروک و هنرمندان مطرحی چون رامبراند و هولباین رهنمون می‌کنند.

نورپردازی دقیق و موضعی، دقت در جزییات و حال و هوای ویژه آثارش یادآور سنت‌های اروپای شمالی در قرون گذشته است.

بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

 

پشت‌بام- بام تصویر سازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویر سازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویر سازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویر سازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویر سازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویرسازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویرسازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویرسازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

پشت‌بام- بام تصویرسازی: امیلیا ژوباک Emilia Dziubak

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.