هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

شاهکارهای رافائل در موزه ملی واشنگتنتوسط : در:

رافائل سانتسیو

رافائل سانتسیو


شاهکارهای رافائل در موزه ملی واشنگتن

نمایشگاهی از طراحی های شاهکار رافائل سانتسیو در موزه ملی واشنگتن برپاست.

این آثار نشان می دهد که چگونه هنر رافائل استاندارد تعالی زیبایی شناختی را برای هنرمندان بعدی تعالی بخشیده است.

رافائل تحت تأثیر لئوناردو دا وینچی، در شیوهٔ ترکیب بندی‌های شبیه‌سازی از مریم به گونه‌ای که در اومبریا آموخته بود،

تدریجاً تغییراتی پدیدآورد.رافائل هنرمند پرکاری بود که کارگاه بزرگی را مدیریت می‌کرد و علی‌رغم مرگ زودهنگامش در ۳۷ سالگی

امروزه تعداد فراوانی از آثارش برجای مانده‌است.
جورجیو واساری نقاش و تاریخ‌نگار ایتالیایی، دوران هنری رافائل را به سه بخش و سه سبک مجزا طبقه‌بندی کرده‌است.
بازدید کنندگان میتوانند بصورت مجازی بازدید نمایند.در این نمایشگاه طراحی هایی از او به نمایش گذاشته شده است

که بیشترین تاثیر را روی کسانیکه دنباله روی او بودند گذاشته است.
رافائل یکی از بزرگترین چهره های هنری بود که در سنت کلاسیک غربی کار می کرد.
گالری برایبزرگداشت پانصدمین سالگرد درگذشت او ، 26 اثر و نقاشی را در این نمایشگاه ارائه می دهد.
رافائل، شاخص ترین هنرمند دورهٔ رنسانس پیشرفته‌است. او تحت تأثیر لئوناردو دا وینچی و میکلانژ بود.
سبک خاصی پدیدآورد که آرمان‌های هنر رنسانس پیشرفته را به روشنی بیان می‌کند.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

 

عکسهای بیشتر

 

Pietro Perugino, The Adoration of the Shepherds (ca. 1517).

Pietro Perugino, The Adoration of the Shepherds (ca. 1517).

 

Giulio Romano, Saint Michael, (ca. 1527/1528)

Giulio Romano, Saint Michael, (ca. 1527/1528)

 

“فضه زحمتکش”

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.