هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

هنر آفریقایی آمریکایی و مدرنیست اروپاتوسط : در:

Hank Willis Thomas, Icarus (2016)

Hank Willis Thomas, Icarus (2016)


هنر آفریقایی آمریکایی و مدرنیست اروپا

آثار هنرمندان آفریقایی آمریکایی و هنر مدرنیست اروپا در نمایشگاهی در نیویورک در حال برگزاریست.

در این نمایشگاه خواهید دید چگونه هنرمندان سیاه پوست تاریخ مدرنیسم اروپایی را تجزیه و تحلیل کرده اند.

مدرنیست اروپا بیش از یک قرن است که تأثیر مهم و در عین حال پیچیده در هنرمندان سیاه پوست داشته است.

این نمایشگاه آثاری از هنرمندان آمریکایی آفریقایی قرن بیستم و بیست و یکم رابه نمایش می گذارد.

همچنین نمونه هایی از هنرمندان اوایل قرن بیستم اروپا ارائه می دهد.

هنرمندان حاضر در این نمایشگاه شامل هنرمندان کمتر شناخته شده در آمریکا هستند.

بسیاری از هنرمندان این سبک مستقیماً از نمونه های اروپایی که پیش از آنها آمده است تقلید می کنند.

این آثار دیدگاه گسترده ای از آنچه سنت ، تحول و نقد می تواند در دوره ای تأثیر بگذارد ارائه می دهد.

منظور از اصطلاح هنر آفریقایی آمریکایی، هنر کشورهای آفریقای زیر صحرا است و منظور هنر کشورهای

شمال آفریقا نیست.

کشورهای ساحلی مدیترانه شمال آفریقا دارای هنری متفاوت نسبت به دیگر کشورهای آفریقا هستند.

اپا ماسک، آجرا ایفا، تندیس آکوآبا، هنر بیجاگو، فرهنگ نوک در نیجریه، هنر آکان، هنر چیوارا و هنر یوروبا

نمونه‌هایی از هنر آفریقایی هستند.

اخبار هنرهای تجسمی را در پشت بام پیگیری کنید.

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به این لینک مراجعه کنید.

 

عکسهای بیشتر:

Winold Reiss, African Phantasy

Winold Reiss, African Phantasy

 

Titus Kaphar, Pushing Back the Light (2012)

Titus Kaphar, Pushing Back the Light (2012)

 

Sam Middleton, Table Top Still Life (1996)

Sam Middleton, Table Top Still Life (1996)

 

Sanford Biggers, Negerplastik (2016)

Sanford Biggers, Negerplastik (2016)

 

Janet Taylor Pickett, And She was Born (2017)

Janet Taylor Pickett, And She was Born (2017)

 

“فضه زحمتکش”

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.