هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزیتوسط : در:

پشت‌بام- بام‌گردی: "پیش از آن‌که بجنبیم" نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزی


منتخب نمایشگاههای هفته گذشته•
•نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزی
•با عنوان “پیش از آن‌که بجنبیم”
•گالری اینجا

در نمایشگاه “پیش از آن‌که بجنبیم”

همان‌گونه که البسه روی زمین رها شده‌اند نقاشی‌های محبوبه نوروزی نیز در نقطه‌ای رها شده‌اند.

رها شدگی بخش جدایی ناپذیر سفر به آینده است. هر حالی که به گذشته می‌رود ما را به حال خود رها می‌کند.

در اسیتمنت نمایشگاه آمده است:
.
{جزئی نگری نه فقط در شیوه‌ی اجرا بلکه در عمق بی پایان مفهوم زمان نیز حائز اهمیت است اهمیت لحظه‌ی حال و همان آنی که لباس روی زمین می‌افتد, ثابت شدن زمان واکاوی گذشته‌ای که خود زمان حال بوده و بررسی جز به جز ٕ زمان حالی که پیوسته در حال تبدیل به گذشته است و هیچ توانی در بازگرداندن آن نیست.

گویی حفظ بقایای به جا مانده از گذشته تلاشی است در جهت بازیابی زمان گذشته و غوطه ور شدن در یک حال بی پایان.

زمان حال به گذشته می رود پیش از آنکه بجنبیم…}

بام گردی
دبیر: مهدی مشایخی

 

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نمایشگاه نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نقاشی‌های محبوبه نوروزی

پشت‌بام- بام‌گردی: “پیش از آن‌که بجنبیم” نقاشی‌های محبوبه نوروزی

 

 

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.