هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کفش‌ها زبان و گویشی جهانی‌اند.توسط : در:

کفش‌ها زبان و گویشی جهانی‌اند

کفش‌ها زبان و گویشی جهانی‌اند


کفش‌ها زبان و گویشی جهانی‌اند:

کفش‌ها زبان و گویشی جهانی‌اند.طراح کفش، کریستین لوبوتین می‌گوید که چطور اندی وارهول نقاش و فیلمبردار آمریکایی برایش در ساخت اولین کفش‌های پاشنه‌دار و تختش الهام‌بخش بوده و اینکه چرا خودش را “هنرمند هدف‌‌دار” می‌نامد.

مدیر اجرایی موزه ی بین‌المللی تاریخ مهاجرت “هلنا اورن” توضیح می‌دهد که نمایشی درباره‌ی فشن فرصت خوبی برای زمانی ست که موزه‌ها در تلاش برای جلب نظر از بازدید‌کننده‌ ها هستند.

امروزه درک بسیاری از آثار هنری، مخصوصاً در هنرهای معاصر یا هنر کلاسیک برای بسیاری از مردم سخت است؛ با توجه به مفهوم تاریخی و نمادین که گاهی اوقات واقعاً به سختی قابل فهم است.

برگزاری این نمایشگاه ها باعث ارتباط نزدیکی میان مردم و دنیای هنر می شود.

هنر مفهومی  گونه‌ای از هنرهای تجسمی است که در آن مفهوم یا ایدهٔ موجود در اثر، بر زیبایی‌شناسی معمول و مواد به‌کار رفته برای خلق آن اولویت دارد.

در هنر مفهومی ایدهٔ با مفهوم مهم‌ترین جنبهٔ کار است.

طراحی نوین در دنیای مد نه تنها قصد پوشش دادن به اعضای بدن انسان را ندارد و به مقولاتی ورای تصور عمومی و سنتی ما به مد می اندیشد.

این نوع تفکر، محصول مد مفهومی (conceptual fashion) و لباس مفهومی (conceptual clothing) است که در سراسر جهان به عنوان روند جدید دنیای مد با استقبال روبرو شده است.

اخبار دیگر

برای خرید نسخه کاغذی پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید:
پشت بام

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.