هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام تصویرسازی: معرفی “جونگهو لی”توسط : در:


تصویرسازی جونگهو لی

در اردیبهشت ماه بیش از هر زمان دیگری در فضای فرهنگی ایران صحبت از کتاب و کتابخوانی است.

از این رو سراغ کتاب “قدم زدن”، از تصویرگرِ کره‌ی جنوبی “جونگهو لی” رفته‌ایم.

او در آثارش از رنه ماگریت Rene Magitte و کوینت بوهولز Quint Buchholz الهام گرفته است.

لی در ساختن تصاویرش از روش‌های دستی و دیجیتال به طور همزمان استفاده می‌کند؛ پاستل گچی، آبرنگ، گواش و تکنیک‌های مختلف اجرایی از ابزارهای او در کنار کامپیوتر است.

او خلق تصاویرش را ابتدا با طراحی بر روی کاغذ آغاز می‌کند، سپس در کاغذهای مختلف جزییات تصاویرش را اجرا می‌کند و با اسکن کردن این قسمت‌ها و تلفیق آن‌ها به طور دیجیتال تصاویر نهایی را به وجود می‌آورد؛ ممکن است بارها از کارش پرینت بگیرد و بر روی پرینت کار کند و دوباره اسکن کند و با این تکرارها به آنچه در نهایت مورد رضایت اوست دست یابد.

جونگهو لی Jungho Lee تصویرگر کره‌ای ساکن سئول است که از سال ۲۰۰۷ با رسانه‌های مختلف به عنوان تصویرگر همکاری کرده است.

اخیرا او بر روی تصویرسازی کتاب و خصوصا کتاب‌های تصویری با ایده‌های شخصی‌اش تمرکز کرده است.

بام تصویرسازی
دبیر: سمیه علیپور

پشت‌بام- بام تصویرسازی: معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- بام تصویرسازی: معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- بام تصویرسازی: معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- معرفی “جونگهو لی”

پشت‌بام- معرفی “جونگهو لی”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پشت‌بام- معرفی “جونگهو لی”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

عیدانه پشت‌بام / در چهار بسته فرهنگی هنری

خرید نسخه کاغذی

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.