هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام نیومدیا و هنر زیستیتوسط : در:


نیومدیا و هنر زیستی

یکی از هنرمندان بسیار مهم و تاثیرگذار در نیومدیا به‌ویژه بیو آرت (هنر زیستی)، ادوارد کاچ eduardo kac برزیلی است.

این هنرمند ۵۶ ساله با آثار معروفی مثل خرگوش فلورسنت، روز هشتم و اینیگما از پیشگامان معتبر بیو آرت است.

در این پست حرکت ۳۶، محصول ۲۰۰۴ را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

این اینستالیشن حیرت‌انگیز از ترکیب موجود زنده (گیاه) و موجود غیرزنده (ربات) تشکیل شده؛ و تحت تاثیر نوری خاص و یکنواخت روی زمین شطرج سیاه (خانه‌های تاریک) و سفید (شن و ماسه سفید) چیدمان شده‌است.

پیشتر هوش مصنوعی در قالب رباتی به‌نام آبی عمیق (deep blue) در مسابقه‌ای با گری کاسپاروف در حرکت ۳۶ام به جای آن‌که طبق انتظار تماشاگران و مفسران حرکتی سریع و یکنواخت انجام دهد، حرکتی ظریف و مفهومی انجام داد.
حرکتی که خارج از تصور کاسپاروف بود.

کاچ دقیقا در موقعیت جغرافیایی حرکت ۳۶ بلو دیپ، ژنوم جدیدی با این ربات (بلو دیپ) ایجاد می‌کند که مشخصات این ژنوم با اعداد دودویی و ارائه شده با اعداد رومی نمایش داده می‌شوند، به نوعی یک ژنوم دیجیتالی!

این ژن با نگاه کاچ بیانگر نظریه دکارت(فکر میکنم پس هستم) است.

برگ درخت پیچ خورده از طریق اصلاح و جهش ژنتیکی، به صورت مسطح و کاملا خاص روی مجسمه رشد می‌کند.

کاچ با ایجاد این اینستالیشن و معرفی ژنی که به ژن دکارت مرسوم شده مرز‌های بین انسان (زنده) و ماشین (غیرزنده) بودن را می‌شکند.

آیا هرچه فکر می‌کند وجود دارد؟!

بام نیومدیا
دبیر: ماهیار چرمچی

 

بام نیومدیا، هنر زیستی

بام نیومدیا، هنر زیستی

بام نیومدیا، هنر زیستی

بام نیومدیا، هنر زیستی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید نسخه کاغذی

 

 

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.