هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کارگاه خوانش ونوشتار در نقد با هدایت مونس محمودیتوسط : در:


کارگاه خوانش ونوشتار در نقد با هدایت مونس محمودی

از آنجایی که اکثر کارگاههای نقد بیش از نوشتار به حوزه ی نظری مربوط می شوند و زمان کمی به نقد نویسی اختصاص داده می شود، لذا در این کارگاه با توجه به این نیازمندی با هدف تولید متون انتقادی به صورت عملی در ۴جلسه ۳ساعته نحوه مواجهه با اثر، خوانش تصویر و نوشتن درباره آن را تمرین می کنیم و محتوای بدست آمده را از طریق ویرایش ساختاری نوشتار بررسی خواهیم کرد.

از فرم و محتوای اثر به فرم و محتوای نوشتار می رسیم .
هدف در این گارگاه فعال کردن زمینه های اطلاعاتی مفروض دانشجو،ویرایش و گسترش آنها و رسیدن به تولید محتوا ،ارزیابی های بیشتر و نگاه انتقادی است .
پیش نیاز این کارگاه اطلاع دانشجو از مبانی تصویر، تاریخ هنر، مکاتب و سبک ها و آشنایی نسبی با انواع نقد می باشد.
این کارگاه به صورت غیروابسته و مستقل برگزار می شود.

ظرفیت هرکارگاه ۵نفر می باشد .
و علاقمندان جهت کسب اطلاعات و نحوه ثبت‌نام و برگزاری می توانند به صفحه اینستاگرام art__criticism@ پیام دهند.

———————-

مونس محمودی متولد ۱۳۶۴ دانش آموخته دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نقاش،منتقد هنری و مدرس هنر است که برپایی چندین نمایشگاه انفرادی و گروهی از آثارش و نیز همکاری با نشریات و انتشار یادداشت هایی در حوزه نقد هنرهای تجسمی را در کنار نمایشگاه گردانی چند پروژه نمایشگاهی از آثار هنرمندان داخلی و خارجی را در کارنامه اش دارد.

آدرس اینستاگرام: mounes.mahmoudi

 

 

کارگاه خوانش ونوشتار در نقد با هدایت مونس محمودی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.