هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

“پروژه‌ ۹۹ ” تاملی درباره‌ موسیقی امروزتوسط : در:

مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار با همکاری فستیوال بين‌المللى موسیقی معاصر تهران، موسسه موسیقی شهرآشوب، آنسامبل زروان و آنسامبل مدرن یارآوا برگزار می‌کند. ؤ "پروژه‌ ۹۹ " تآملی درباره‌ی موسیقی امروز بهمن ماه ۱۳۹۸ تا خرداد ماه ۱۳۹۹ مکان نشست‌ها: مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار

مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار با همکاری فستیوال بين‌المللى موسیقی معاصر تهران، موسسه موسیقی شهرآشوب، آنسامبل زروان و آنسامبل مدرن یارآوا برگزار می‌کند. ؤ "پروژه‌ ۹۹ " تآملی درباره‌ی موسیقی امروز بهمن ماه ۱۳۹۸ تا خرداد ماه ۱۳۹۹ مکان نشست‌ها: مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار


مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار با همکاری فستیوال بين‌المللى موسیقی معاصر تهران، موسسه موسیقی شهرآشوب، آنسامبل زروان و آنسامبل مدرن یارآوا برگزار می‌کند.

“پروژه‌ ۹۹ ”
تآملی درباره‌ی موسیقی امروز

بهمن ماه ۱۳۹۸ تا خرداد ماه ۱۳۹۹
مکان نشست‌ها: مدرسه‌ی هنر و ادبیات بیدار

پروژه ۹۹ توسط مدرسه بیدار و با همکاری فستیوال بين‌المللى موسیقی معاصر تهران، موسسه موسیقی شهرآشوب، آنسامبل زروان، آنسامبل مدرن یارآوا، همچنین جمعی از جامعه شناسان، آهنگسازان و موسیقی‌شناسان، در بهمن ماه ۱۳۹۸ آغاز و تا خرداد ماه ۱۳۹۹ ادامه خواهد یافت.
تجربه حاصل از پروژه ۹۸، ضرورت شناخت و مرور دوباره مفاهیم و عدم وجود همکاری و ارتباط فکری میان حوزه‌های مختلف علمی و هنری به عنوان لازمه شناخت و ساخت ابزار تفکر هنری-اجتماعی، دلیل طراحی این پروژه است.
مقدمه‌ای بر شناخت متریال موسیقایی، جستجوی ردِ دگرگونی آن در تحولات تاریخ اجتماعی، نقد جامعه شناختی و تحلیل آثاری از رپرتوار موسیقی ایرانی و غرب از منظر تکنیک و استتیک، محتوای تئوریک این پروژه را شامل می‌شود.
کنسرت‌های پیشبینی شده برای این پروژه توسط آنسامبل زروان و آنسامبل مدرن یارآوا، خردادماه ۱۳۹۹ در تهران به اجرا در خواهند آمد.

نشست‌ها

آیدین کیخایی:
حال و معاصریت در موسیقی ایرانی

مهدی کازرونی: مقدمه‌ای بر مفهوم متریال در موسیقی

محسن میرمهدی: موسیقی مصرفی در اجتماع تهران

آرش حیدری: لحظه حال و امر هنری،گفتاری درباره تاریخ نگاری هنر

حسام نقره‌چی: ایده بریکُلاژِ

لوی استروس: ضرورت عملی یا بن بست نظری؟

نادرمشایخی: مفهوم بریکلاژ و منطق سرِهمبندی اصوات

مهدی کازرونی/ محسن میرمهدی: دگرگونگی و تداوم

محسن میرمهدی/ مهدی کازرونی: زمان و خاطره، بررسی مقوله زمان در موسیقی ایرانی

• علی گرجی:
مفهوم اثر آزاد، نقد و بررسی مفهوم «اثر آزاد» از دیدگاه اومبرتو اِکو Umberto Eco

مهران پورمندان: «موسیقی اکنون ایران و هایپرمارکتینگ هنری» 1

مهدی کازرونی/ آیدین کیخایی: شناخت متریال در موسیقی ایرانی

محسن میرمهدی: از اثر هنری تا کالای فرهنگی مهران پورمندان: «موسیقی اکنون ایران و هایپرمارکتینگ هنری» 2 • مهران پورمندان: «موسیقی اکنون ایران و هایپرمارکتینگ هنری» 3 سینا موسوی فرد: تحلیل آثاری از علیرضا فرهنگ، مهدی حسینی،کارن کیهانی علیرضا فرهنگ: ساز و کار صدای انسان و استفاده از آن در موسیقی • مهدی کازرونی/کارن سلاجقه: تحلیل و اجرای آثاری از رپرتوار موسیقی قرن بیستم

اخبار

اخبار

برای خرید نشریه پشت بام به لینک زیر مراجعه کنید

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.