هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

داریســـان دو / نمایشگاه گروهی نقاشی در گالری شلمانتوسط : در:

«داریســـان دو» نمایشگاه گروهی نقاشان مستر

داریســـان دو در گالری شلمان


نگارخانه شَلمان از شما دعوت می‌نماید

تا در روز آدینه چهارم بهمن نود وهشت از ساعت چهار تا هشت و نیم شب در گشایش نمایشگاه گروهی نقاشی به هنربانی رضا عمادی با عنوان «داریسان 2»  شرکت نمایید. نیاز به توضیح است این نمایشگاه تا روز چهارشنبه نهم بهمن از ساعت چهار تا هشت شب برپا است.

ابراهیم اکبری گَرَز درباره این نمایشگاه می‌نویسند:

«داریسان به کردی یعنی درختزار، باغ.
باغ آرمان آرامش هر ایرانیست. هنرمند ایرانی از دیرباز هر زمان خواسته به بهشت یا عالم مثال و حتی عالم خیال بپردازد به سراغ درخت و درختزار رفته است.
«درخت زندگی» که ریشه در عرفان دارد از دیرینه­های تصویری تمدن خاور میانه و بخصوص ایران است و آن را نشان وحدت در عین کثرت می ­داند و آنقدر مهم و پر رنگ است که اگر نباشد بهشت ایرانی شکل نمی­ گیرد، حتی مظهر زیبایی در همان بهشت نیز درختی است بنام طوبا.
تصویرگر ایرانی چه در قرون گذشته (در تصویرگری کتاب) و چه زمان معاصر از آن مفاهیم بسیار گسترده­ ای ارائه داده است.
این نمایشگاه به حضور درخت در ناخودآگاه ایرانی می­ پردازد.»

در این نمایشگاه آثار اساتید زیر به نمایش درخواهند آمد:

ابراهيم اکبری گرز | سعيد امداديان | رضا عمادی | حسين حسنی ­زاده | بامداد رضوانيان | ولی الله شاکر | مهدی علايی ­نژاد
Shalman Gallery is proud to invite you to attend painting exhibition “Darisan 2”  curating by Reza Emadi on Friday January 24, 2020 from 4:00 to 8:30 p.m. | This exhibition will be continued until Wednesday January 29, from 4:00 to 8:00 p.m.

On statement of the exhibition Mr. Akbari Garaz writes:

“Darisan in Kurdish means tree, garden.The ideal garden is the comfort of every Iranian. The Iranian artist has long gone to the tree and the tree whenever he has ever wanted to go to paradise or the world of imagination and even fantasy. Rooted in mysticism, the “Tree of Life” is one of the long-standing images of Middle Eastern civilization, and particularly of Iran, as a symbol of unity in abundance, and so important and vibrant that if not for paradise, Iranian paradise would not even form. The embodiment of beauty in the same paradise is also a tree called Tuba.
The Iranian illustrator, both in the past centuries (in book illustrations) and in contemporary times, has provided very broad concepts. The exhibition deals with the presence of the tree in the Iranian subconscious.”

Participant artists:

Mehdi Alaeenejad, Ebrahim Akbari Garaz, Hasan Hasanizadeh, Reza Emadi, Saeed Emdadian, Bamdad Rezvanian, Valiollah Shaker

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.