هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

سوزان آنکر (suzanne anker)توسط : در:


سوزان آنکر (suzanne anker)

هنرمند خلاق تجسمی و نظریه‌پرداز درباره ترکیب هنر و علوم زیستی است و جزو هنرمندان پرکار بیوآرت به حساب می‌آید.

آثارش به بررسی تغییرات بیولوژیکی که در طبیعت در قرن بیست و یکم در حال اتفاق است می‌پردازد.

تغییراتی در رابطه با ژنتیک و تغییرات آب و هوایی و انقراض گونه‌ها، تخریب سمی و… .

او خواستار توجه به زیبایی زندگی و ضرورت نگاه زیبا و فکر کردن در مورد طبیعت است.

سوزان آنکر اغلب از نمونه‌های گیاه شناسی، پزشکی، تجهیزات آزمایشگاهی و زمین‌شناسی برای خلق آثارش استفاده می‌کند.

او در انواع مختلف رسانه دیجیتال مثل مجسمه‌سازی و مقیاس‌های بزرگ عکاسی به ارائه آثارش می‌پردازد.

نمونه های تقریبا زنده از گیاهانی که در شرایط خاص آزمایشگاهی رشد کردند، DNA های تبدیل شده، بخش‌های بیولوژیک اصلاح شده، سموم، کپک‌ها، کلونی‌های مولکولی، سنگ‌هایی که در شرایط آب و هوایی خاص قرار گرفته‌اند و انواع حشرات.

سوزان می‌گوید علاقه او به هنر سیستم‌های بیولوژیکی از کودکی و از آپارتمانی در خیابان بروکلین آغاز شده است.

 

 

از دیدن رشد مسخ‌وار خزنده‌های کوچک و تبدیل شدن‌شان به شاه پروانه‌ها و حتی آرایش علف‌های هرز.

این هنرمند و نظریه‌پرداز علوم زیستی رییس گروه هنرهای زیبای مدرسه‌ای در منتهن است و آثارش در سطوح بین‌المللی در گالری‌ها و موزه‌هایی مثل
موزه اورسون، موزه هنر سیراکیوز نیویورک, ZKM كارلسروئه آلمان, مرکز هنر واکر مینیاپولیس و بسیاری از گالری‌های دیگر به نمایش در آمده است.

 

خرید نسخه کاغذی

 

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.