هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نفیسه شهدادیتوسط : در:

نفیسه شهدادی


نفیسه شهدادی
متولد اسفند ۱۳۳۳ – رشت
فارغ‌التحصیل رشته گرافیک از دانشکده هنرهای تزئینی (دانشگاه هنر تهران) – ۱۳۵۸

فعالیت در زمینه‌های نقاشی، گرافیک و تصویرگری از سال ۱۳۵۴ در آتلیه شخصی؛

تصویرگری بیش از ۴۵ کتاب کودک و نوجوان، از جمله:
خانم خرگوشه (انتشارات امیرکبیر – ۱۳۶۰) / یک حرف تازه (محراب قلم – ۱۳۶۶) / پرنده و دختر (نشر دریا – ۱۳۶۸) / حوض کوچک، قایق کوچک (انتشارات همگام – ۱۳۶۹) / بابا و باران (کانون پرورش فکری – ۱۳۷۴) / قند و پروانه و خواب (انتشارات مدرسه – ۱۳۷۹) / تارکان پسر چابک‌سوار (انتشارات شهر قلم – ۱۳۹۶) / قل‌قل جان و دنباله‌ی جادویی (از مجموعه «بهترین نویسندگان ایران» شهر قلم – ۱۳۹۷) / و…. مدیریت هنری و تصویرسازی مجلات کودک و کتاب‌های درسی دبستان؛

برگزاری ۲ نمایشگاه انفرادی نقاشی و شرکت در بیش از ۵۰ نمایشگاه گروهی تصویرگری و نقاشی؛

عضویت در هیأت انتخاب و داوری چند رویداد و نمایشگاه، از جمله:
پنجمین نمایشگاه آثار تصویرگران کتاب کودک (۱۳۸۱) و نخستین جشنواره تصویرگری کتاب‌های درسی (۱۳۸۳) و….
.
خانم شهدادی در توصیف چگونگی ورودش به رشته هنر ودوران حرفه ای خود، چنین نوشته است:

{از کودکی هم عشق به نقاشی داشتم، هم کتاب و خواندن؛ در خانواده هم کاملاً زمینه‌اش بود. اما آن سال‌ها توجه به نقاشی و هنر در مدرسه و خانواده و زندگی کودکان چندان همه‌گیر نبود و در تمام دوران مدرسه از این نظر تنها بودم. یاد گرفتم باید برای آرزوهایم کفش آهنی به‌پا و زره فولادی به‌تن کنم و از بسیاری چیز‌ها چشم بپوشم. گرچه کمی بعد با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فضا به‌طور محسوسی برای نسل بعد تغییر کرد.

نفیسه شهدادی

تصویرسازی

برآیند تحصیل دانشگاهی‌ام در رشته گرافیک، در عین عشق به نقاشی و ادبیات، تبدیل به شاخه مهمی از زندگی حرفه‌ای‌ام «تصویرگری» شد. (به ویژه ژانر «کتاب کودک»)؛ با این آرمان که در ایجاد فضای زیبا و انسانی در ذهن‌های پاک کودکان دستی داشته باشم. هرچند احساس می‌کنم این روزها به سکوت‌های دیداری هم در این شلوغ‌بازارِ تصویری نیازمندیم.
نفیسه شهدادی – اسفند ۱۳۹۷

فیسه شهدادی

تصویرسازی

نفیسه شهدادی

تصویرسازی

تصویرسازی

تصویرسازی

تصویرسازی

تصویرسازی

تصویرسازی

تصویرسازی

نفیسه شهدادی

تصویرسازی

تصویرسازی

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.