هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه نقاشی‌های الهام نفیسی، گالری هماتوسط : در:

الهام نفیسی


•نمایشگاه نقاشی‌های الهام نفیسی
•با عنوان “باغ سرخوشی”
گالری هما

در استیتمنت نمایشگاه آمده است:
{همیشه عاشق حیوانات و گیاهان و گل‌ها بوده‌ام. در واقع، باغ‌های من فضاهای سرخوشانه‌ی تخیلی من هستند؛ موضوعاتی دلخواه برای خیال پردازی.

الان حدود پنج سال است که من خیال‌هایم را با نقاشی به تصویر می‌کشم. منابع مورد مطالعه‌ی من در خلق این آثار، تجربیات شخصی از حضور در باغ‌های شیراز، کاشان، تهران و باغ‌های ذن ژاپنی، آثار موزه‌ای هنرهای شرقی و ایرانی تصویرسازی‌های کتب قدیمی کلیله و دمنه، نگارگری‌های شرقی و ایرانی، سفالینه‌ها، منسوجات و فرش‌های ایرانی و دیگر تصاویر باغ‌های شرقی بوده است.

خلق اثر برای من روندی زمان بر است؛ شیوه‌ی زیرسازی بوم‌ها و ایجاد بافت مورد علاقه‌ام بر روی آن‌ها، فکر کردن به موضوع و شیوه‌ی انجام کار، اجرا کردن و بارها و بارها ادیت کردن کار، بیشتر شبیه نوعی پالایش ذهنی است. برای من جزئیات به اندازه کلیات مهم هستند.}

لازم به ذکر است به علت جزئیات زیادی که در نقاشی‌ها وجود دارد و در نمای کلی دیده نمی‌شود، تصاویر از بخش‌هایی از آثار انتخاب شده است.

ظبیعت-باغ-درخت-نقاشی-الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

خرید نسخه کاغذی

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

طبیعت-نقاشی طبیعت- جزییات- الهام نفیسی

نقاشی‌های الهام نفیسی در گالری هما

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.