هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

“گذر” نمایشگاه آثار احمد آریا منش، گالری مژدهتوسط : در:

گذر-نمایشگاه آثار احمد آریامنش-گالری مژده


“گذر” نمایشگاه آثار احمد آریا منش، گالری مژده

افتتاحیه 4 بهمن‌ماه 1398 تا 11 بهمن‌ماه 1398

ساعت بازدید از نمایشگاه: 16 الی 20

گالری شنبه‌ها تعطیل است.

سعادت آباد علامه طباطبائی شمالی کوچه هجدهم شرقی پلاک 27 واحد 1

متن نوشته شده توسط هنرمند

آگاهي ، واژه‌اي‌ست كه بودن و نبودنش، هويت يك اثر را مشخص ميكند. فرقي نمي‌كند چه انديشه‌اي داشته باشي تلخ يا شيرين. مهم، همراه بودن يك نوع نگاه و عبور از اندیشه کهنه است كه بودنش باعث هويت و نبودش، خبر از عدم ژرفاي وجود صاحب اثر خواهد داد در خلق یک اثر همراهي دست (تکنیک) و انديشه، بهترين موهبتي است كه وجودش در هر فرد نعمتی خواهدبود. و همراهی‌شان، به آدمی قوت قلب و جسارت مي‌دهد تا در عينيت‌بخشي به انديشه‌هايش بر روي بوم نقاشي ، با اطمينان و بدور از ترس و واهمه، گام بردارد و با ضرب آهنگ جسورانه‌اش، جسارت و صلابت را به مخاطب القا کند. و اين يعني زايش و رويش هويت و معرفت نقش مایه‌هاي پيش‌رو، در واقع گذری است با رويكرد نقاشانه‌، بدور از محدوديت‌هاي دنياي خط و خوشنويسي. هر چند كه از بن مايه‌هاي خطوط سفير و كرشمه وام گرفته‌ شده است، اما وجود قواعد و اصول و مبانيش هيچگاه سدي در مقابل ذهن سيال نبوده‌است و حضور فرم هاي نوشتاري، زواياي پيدا و پنهان تازه‌اي را نمايان ميكند. همنشینی رنگهاي طلايي و قهوه‌اي و سفيد، همواره لذتي بي انتها را به من چشانده که بارها تجربه كرده‌ام. معاشقه و هماغوشي‌شان در پهناي زرين و سيمين بوم، رها و رقصان تصویر شده‌اند . گویا شهري خيال گونه را پس از پرسه زدن در ناكجا آبادی ميابي، كه با فراز و فرود، و تيره و روشني‌هایش، ناخودآگاه مخاطب را بسمت خود جذب میکند و جزئيات و گذرگاه‌هايش، ذهن او را به آرامش و گاه به آشوب مي‌كشاند که براي لحظه‌اي دنياي خاكي را با هزاران درد و روزمره‌گی به فراموشي سپرده و سبكبال و رها به پرواز در مي‌آيد و عبور میکند. احمدآريامنش

نمایشگاه

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.