هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

« هیپی»توسط : در:


« هیپی»
خرده‌فرهنگ‌ها
در جولای ۱۹۶۷ مجله تایم مقاله‌ای درباره فرهنگ یا خرده‌فرهنگ هیپی منتشر کرد.
طبق تحقیقات تایم، ریشه‌های این خرده‌فرهنگ به مرتاض‌های هندی نسبت داده می‌شود.

اولین نشانه‌ هیپی‌های اولیه در اواخر قرن ۱۹ آلمان ظهور کرد که یک واکنش اجتماعی نسبت به اروپای صنعتی شده بود.

این گروه، از لباس به عنوان ابزار مهم بیان‌گری خود بهره‌جویی می‌کردند. عموما هیپی‌ها را با موهای آشفته، صورت اصلاح نشده، لباس‌های آزاد و رنگارنگ و زندگی طبیعی‌شان می‌شناسند.


ورود این تفکر به آمریکا در اعتراض با وقایع جنگ ویتنام و مصرف‌گرایی جامعه سرمایه‌داری در میان جوانان ۱۵تا ۲۵ ساله بود که از سال‌های ۶۷-۱۹۶۶ مورد توجه قرار گرفت.
نام «هیپی» از «هیپ» گرفته شد که به گروه «بیت» در دهه ۱۹۵۰میلادی اطلاق می‌دادند. کسانی مانند آلن گیزبرگ و جک کروک از پیشگامان هیپی‌ها هستند.

آن‌ها با ترک خانه و زندگی در اجتماع، جوامع تجربی و گرایش به زندگی اشتراکی در تلاش برای زنده کردن آرمان‌شهر خود، به دنبال جامعه‌ای به دور از نژادپرستی، پدرسالاری، مصرف گرایی و … بودند. هیپی‌ها سعی داشتند به جای وابستگی و تماس اجتماعی، هویت ویژه خود را خلق کنند.

سبک لباس، رفتار و ارزش‌های هیپی تأثیر زیادی بر فرهنگ جهان از طریق موسیقی، تلویزیون، فیلم، ادبیات و هنر گذاشت.

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.