هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مروری بر آثار و بزرگداشت زنده یاد عنایت الله روغنچی در نقاشی قهوه‌خانهتوسط : در:

مروری بر آثار و بزرگداشت زنده‌یاد عنایت‌الله روغنچی در نقاشی قهوه‌خانه


گفتگوی کیانوش معتقدی با استاد هادی سیف

مروری بر آثار و بزرگداشت زنده یاد عنایت الله روغنچی در نقاشی قهوه‌خانه
مرحوم عنایت االله روغنـچى از استادان مجسمه‌سازی و نقاشی، از نقاشان سبک قهوه‌خانه است. او دوره‌های آموزشی خود را در اروپا گذارند و در طی عمر پربار خود، بیش از هفتاد سال به حرفه هنر پرداخت. از ایشان آثار منحصر بفرد و دیده نشده‌ای در زمینه نقاشی قهوه خانه به جا مانده‌است.

موسسه فرهنگی هنری ایده به منظور بزرگداشت آن هنرمند فقید، اقدام به برگزاری نشست بررسی آثار آن مرحوم نموده است. این نشست با گفتگوی کیانوش معتقدی با استاد هادی سیف درباره نقاشی قهوه‌خانه و بررسی آثار استاد عنایت الله روغنچی در این عرصه، در مورخ پنجشنبه سوم بهمن ماه از ساعت ۱۷ الی ۱۹ در سالن گالری ایده برگزار خواهدشد.

همچنين نمایشگاهی از آثار استثنایی و منحصر بفرد دیده نشده از مرحوم عنایت الله روغنچی در روز جمعه چهارم بهمن ماه یکهزار و سیصد و نود و هشت در گالری ایده افتتاح خواهد شد و تا مورخ هشتم بهمن ماه ادامه خواهد يافت.این آثار ارزشمند در این نمایشگاه برای اولین بار پیشکش چشمان هنردوستان خواهد شد‌. از ویژگی‌های این آثار می‌توان به ضرب قلم‌های قدرتمند استاد عنایت الله روغنچی و همچنین سبک متمایز و منحصر بفرد ایشان در نقاشی قهوه‌خانه اشاره نمود که در کنار آثار مشابه در همین مکتب، میتوان به جرات در رده ممتاز و جزو آثار شاهکاری استثنایی و متمایز از آثار دیگر هنرمندان هم رده ایشان، به شمار آورد.

نمایش آثاری خاص و استثنایی از مرحوم عنایت الله روغنچی در سبک نقاشی قهوه‌خانه، در گالری ایده از جمله فعالیت‌ها و رویکردهای گالری ایده است که در راستای توجه و تمرکز موسسه فرهنگی هنری ایده بر هویت ایرانی و هنرهای مردمی ایران برگزار می‌شود.
نقـاشى قهـوه‌خانه مى تواند حلقــه مفقوده هویت ایـرانى در دوران جدیـد آن باشد؛ جـایى که نقـاشان آن به جـاى پرداختـن به بازنـمایی‌هاى عیـنى و طبـیعتگرایانه یا گرایـش‌هاى دیـگرى که از اندیـشه برمی‌آمـد، براى خلـق چیزى دست به قلم بردند که هویـت ایرانى در آن ریشه داشت و این ریشه‌ها چیزى نبود مگر آیین‌ها، باورها و اسطوره‌هاى ایرانى که بخش عمده آنها از اشعار حماسى پارسى و بخشى دیگر از روایت‌هاى مـذهبى نشأت مى‌گرفت.
نقاشى قهوه‌خانه، نوعى از نقـاشى است که مرکز توجه آن مردم کوچه و بازار و باورهاى آنان دربـاره هویت خودشان است؛ اسطوره‌ها و داستانسرایى‌هایى که به طرز رفتار، شیـوه زندگى و فرهنـگ همان جامعه شکل می‌داد.

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.