هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

علی ذاکری هنرمندی فیگوراتیوتوسط : در:

فیگوراتیو- علی ذاکری


علی ذاکری

علی ذاکری هنرمند فیگوراتیو است و این سبک و سیاق را مبین دوران پرتکاپوی تاریخی می‌داند. از منظر وی، احساسات انسان و روایت کلی آن ضرورتی درونی است که در هنر امروز می‌بایست بر آن تکیه نمود.

مفاهیم تابلوهای او ثابت نیستند و در درون خود در حال تغییر هستند. آثارش، گاه ایده، گاه بازی‌ و گاه جریانی را در درون خود دارند.

تلاش هنرمندبرای ایجاد تعادل در زندگیست، برای زمین نخوردن. نقاشی برایش نقش قایقی را دارد برای عبور از راه پر تلاطم زندگی و برای ارتقا زندگی خود. آثارش شناخت رنگ، رنج ها و زندگی خود اوست. برای او این رنج ها بودند که در خلق آثارش کمکش کردند.

طراحیِ امروز، از نگاه او یک اَکت است یعنی اگر با یک تکه چوب طرحی روی آب بکشیم و یا با گچ روی دیوار خط بکشیم طراحی کرده‌ایم.

او در طراحی پیرو این شعر مولانا است: «هیچ آدابی و ترتیبی مجو». برای وی طراحی هیچ اصول و آدابی ندارد. به قول پیکاسو: «کودکان مستعدترین افراد برای طراحی هستند»، کودکان بدون هیچ پیشینه و آموزشی طراحی می‌کنند.

او معتقد است که یک طراح باید در فضای طراحی باشد تا بتواند به اندیشه برسد نه اینکه برای یافتن اندیشه جست‌وجو کند، سپس با کمک آن اندیشه، به طراحی بپردازد.

علی ذاکری متولد ۱۳۳۸ در زنجان و فارغ‌التحصیل هنرستان هنرهای زیبا در سال ۱۳۶۰ است. وی تحصیلات خود را در رشته نقاشی دانشکده‌ی هنرهای زیبای دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد را در دانشگاه تربیت مدرس تکمیل نموده است.

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.