کلیت ظاهرا ساده اما سرشار از جزئیات

1

درباره نمایشگاه «شیطان در جزئیات است» در گالری دنا

نمایشگاه گروهی «شیطان در جزئیات است» به کیوریتوری فرشید پارسی‌کیا، از ۱۲ تا ۲۶ بهمن در گالری دنا برگزار می‌شود. این نمایشگاه شامل ۱۷ اثر از ۱۱ هنرمند سرشناس است که هر اثر به همراه پرینت بزرگ‌شده‌ی بخشی از اثر اصلی ارائه شده است. این رویکرد بر پارادوکس میان کلیت ظاهرا ساده اما سرشار از جزئیات و مفاهیم عمیق تاکید دارد و فرصتی برای بازنگری در اصل اثر فراهم می‌کند.
بزرگ‌نمایی جزئیات در این نمایشگاه، فراتر از یک تغییر مقیاس، نوعی تعامل بصری با مخاطب ایجاد می‌کند و او را وادار به مکث و بازنگری در جزئیاتی می‌کند که در اثر اصلی ممکن است نادیده گرفته شوند. این رویکرد مشاهده اثر را از تجربه‌ای صرفا بصری فراتر می‌برد و به فرایندی تفسیری و تاملی تبدیل می‌کند که در آن هر فرد می‌تواند برداشت شخصی خود را از پیوند میان جزئیات و کلیت اثر داشته باشد.

آنچه باعث وحدت موضوعی در آثار می‌شود، محوریت انسان است. همگی بیانگر وضعیت انسان معاصر، دغدغه‌های او و پیوند مفاهیم روانکاوی، به‌ویژه ناخودآگاه، در ساختار اثر هستند. این تضاد و اختلاف در درک یا انتظار ما از اثر، لایه‌های پنهان و مرزهای نامرئی آن را آشکار می‌سازد و فضایی ایجاد می‌کند که در آن مادیت و عواطف انسانی در هم تنیده شده‌اند. آشوب روزمره گاه در خطوطی لرزان و اسکیس‌وار ظاهر می‌شود و گاه در میان عناصری نامتجانس، همچون گذر لبه‌ی تیغ بر بدن انسان، نمایان می‌گردد. این رویکرد گاه میان تنش و اضطراب از استحاله و پیچش پیکره‌ی آدمی رخ می‌نماید.

همچنین، در برخی آثار، این استحاله در قالب هم‌نشینی انسان و حیوان نمایان شده است؛ جایی که مرزهای هویتی در هم فرو می‌روند. در مواردی دیگر، تخریب اثر به‌مثابه جای‌گذاری خطوطی بر چهره، تشخیص هویت فرد را دشوار می‌سازد و هاله‌ای از ابهام و ناپایداری هویتی را رقم می‌زند. آثار عمدتا در طیف سیاه و سفید یا با رنگ‌هایی در تناژ درجه‌ی دو و سه، متمایل به خاکستری، ارائه شده‌اند.

«شیطان در جزئیات است» بازتابی از تلاش برای بازیابی جایگاه انسان در زندگی معاصر است. راهی برای تخلیه‌ی انرژی از طریق هنر و بازنمایی دردی که پیکره‌ی انسانی را در روندی از دگردیسی قرار داده است.

بام گردی
انیس تبرایی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.