هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

” اتفاق انتخابی ” نمایشگاه انفرادی عکس کورش ادیم در گالری دناتوسط : در:

نمایشگاه انفرادی عکس-دنا گالری


” اتفاق انتخابی “
نمایشگاه انفرادی عکس 
کورش ادیم
کیوریتور: فرشید پارسی‌کیا
افتتاحیه: ۴ بهمن ساعت ۱۶ تا ۲۱
بازدید: ۵ بهمن تا ۱۴ بهمن ساعت ۱۶ تا ۲۰
آدرس: میدان فردوسی، خیابان سپهبد قرنی، بالاتر از طالقانی کوچه سوسن پلاک ۴
تماس: ۸۸۹۳۱۷۴۴
گالری روزهای پنجشنبه تعطیل است.
طراح پوستر:استودیو پارسی
با حمایت خانه قاب هفت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
“Selective Occurrence “
Solo Photography Exhibition
Kourosh Adim
Curator: Farshid Parsikia
Opening: Friday, January 24, 2020, 4-9 PM
Public visit: January 25_ February 3, 2020, 4-8 PM
Unit 2, No.4, Sousan Alley, Qarani St., Past Taleqani St., Ferdowsi Sq. Tehran, Iran
Tel: +982188931744
Gallery is closed on Thursdays
Poster Graphic designer: Parsi studio

 

متن تنظیم شده توسط فرشید پارسی‌کیا

کورش ادیم را اولین بار زمانی شناختم که کتاب “حضور ناب” نوشته کریستین بوبن را ورق زدم. دیدن عکس‌های او در کنار نوشته‌های کریستین بوبن در اواخر دهه هفتاد و دوران هیجان روزنامه‌خوانی و کتاب‌خوانی آن دهه، خاطرات جالبی را برای نسل من که در آن سال‌ها دوران دانشجویی را سپری ‌می‌کرد، رقم زد.
از منظر نگارنده کورش ادیم جزو معدود هنرمندان با دانش تئوری در هنرهای دیداری ایران است و مجموعه پیش رو حاصل اتفاقی است که در حین چاپ عکس‌هایش از شاعران رخ داده است.
ما در این آثار با رخ‌داد اتفاقی در فرم‌های انسانی و ماشین‌پیشگی حاصل از آن‌ها در چاپخانه رو‌به‌رو هستیم. این اتفاق باعث شده تا تاویل‌پذیری بیشماری از آثار ادیم با توجه به شخصیت‌هایی که از شاعران در ذهن ما وجود دارد اتفاق بیفتد.
فرشید پارسی‌کیا

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

متن اتفاق انتخابی کوروش ادیم

شاعر می‌خندد؟! اگر بخندد از اعماق جان خسته و خاطر پریش و آزرده دیدنی

می‌شود شاعرایرانی که اندوه تغافل و نسیان و نامرادی مدام تاریخ در برش گرفته‌است

هنگامی که برای ثبت لبخندی نایاب یا کمیاب با شاعر یا شاعرانی قراری داشتم می‌دانستم که غیر از چشم‌هایم و چشم‌هایشان باید دل و ذهن و زبان هم به کار آید . ثبت لحظه نادر نقش بستن لبخندی بر لبان شاعر سخت بود و اینگونه لبخند 70 شاعر معاصر

در سال 1395طی چند ماه ثبت و در کتاب ” لبخند شاعر ” در بهار 1398 منتشر شد .

آثار پیش رو حاصل اتفاقات بداهه ولی انتخاب شده با دستبردی اندک هنگام تست‌های

اولیه برای چاپ نهایی کتاب است . روی هم رفتگیهای اتفاقی اما انتخاب شده از میان دهها  اتفاق … اتفاق است آنکه هر دشوار را آسان نمود… 

 

نشد آیینه کیفیت ما ظاهر آرایی

نهان ماندیم چون معنی به چندین لفظ پیدایی

 

مولانا بیدل دهلوی

 

خرید نسخه کاغذی

اخبار

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.