هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

طراح لوگوی پفک نمکیتوسط : در:


پفک نمکی- بسته‌بندی- طراحی لوگو- طراحی بسته‌بندی

طراحی لوگو- بام گرافیک- پشت‌بام

سرژ آواکیان (به ارمنی: Սերժ Ավագյան) (زاده ۱۳۱۷ خورشیدی در تبریز)، گرافیست، نقاش و پایه‌گذار زیر مجموعه‌های جدید رشته‌ی گرافیک در ایران مانند طراحی حروف گرافیک تلویزیونی و چاپ گرافیک است. سرژ آواکیان دانش آموختهٔ “دانشگاه هنرهای زیبای کرویدون” لندن در رشته‌ی هنرهای تجسمی و دانشگاه لندن در رشته‌ی نقاشی، پس از بازگشت به ایران آتلیه خود را در خیابان طالقانی راه‌اندازی می‌کند و به کار گرافیک مشغول می‌شود، او طراح لوگوی پفک نمکی

یکی از شناخته شده‌ترین آثار سرژ آواکیان طراحی لوگو و بسته‌بندی پفک‌نمکی است.

در دهه پنجاه وقتی در گروه صنعتی مینو تصمیم به تولید پفک می‌گیرند بسته‌بندی این محصول را به سرژ سفارش می‌دهند، او می‌گوید:
“تازه به ایران برگشته بودم و به عمرم پفک ندیده بودم؛ رنگ و شکل لوگو را از خود فرم پفک گرفتم. این تصاویر هستند که باید حرف بزنند. یک روز رفتم به چاپخانه‌ای که قرار بود سلفون‌ها را چاپ کنند، در جوانی چاپ سیلک را پیش آلدو صرافیان کار کرده بودم و از چاپ هم سر رشته‌ای داشتم. فهمیدم که کار پفک نمکی را می‌بایست با ساده‌ترین فرم و رنگ اجرا کنم کار را با دو رنگ زرد و قرمز طراحی کردم. بعدها مینو همان طرح را ۴ رنگ یا ۵ رنگ چاپ کرد ولی از آن استقبال نشد و دوباره به همان طرح قبلی برگشتند.”
.
او علاوه بر پفک نمکی طراحی برای آدامس شیک و در سالهای نه چندان دور طراحی بسته‌بندی شیرهای خامه‌ای پاکتی که بارها آن‌ها را دیده‌ایم انجام داده است بدون آن که هیچ‌گاه نامش به عنوان طراح مطرح شود.

او در طراحی پوستر نیز فعالیت داشت که از جمله‌ی آثارش می‌توان به پوستر تئاتر “قلب من در كوهستان” و
پوستر تئاتر “مردن چقدر دشوار است” اشاره کرد.

 

لوگوی پفک نمکی- سرژ آواکیان- طراح لوگو

طراحی لوگو- بام گرافیک- پشت‌بام

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.