هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

لباس چیست؟توسط : در:

لباس


پیش از آن که از خورده‌فرنگ‌ها صحبت کنیم لازم است این سوال را در نظر بگیریم: «لباس چیست؟»
قطعا پاسخ عبارت ساده‌ی «وسیله‌ای برای پوشش» نیست.

از سده‌های پیشین لباس مفهومی فراتر را با خود حمل کرده و  به ابزاری با قدرت بیان‌گری و حامل کد‌های اجتماعی مبدل شده‌است.
مهم‌ترین شاخصه‌ای که این نوع از پوشش را به این سطح ارتقا می‌دهد ارتباط مستقیم و بسیار نزدیک آن با بدن به عنوان شاخص‌ وجودی هر فرد و حضورش به عنوان قدرتمند‌ترین ابزار هویت‌بخشی است.
بنابراین وقتی صحبت از فرهنگ، ایده، تفکر یا شناخت طبقات اجتماعی به میان بیاید قطعا لباس اولین و ساده‌ترین عنصر تفکیک کننده برای شناسایی این مرز‌های اجتماعی خواهد بود.
طبیعی به‌نظر می‌رسد اگر فرد یا گروهی از اجتماع، اولین وسیله بیان مخالفت یا هم‌سویی خود با یک عقیده را نوع پوششان انتخاب کنند.

 

خرید نسخه کاغذی

مجله آنلاین

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.