چگونه مبارزه مایک تایسون و جیک پل، بازار هنر امروز را توضیح می‌دهد ؟

5
چگونه مبارزه مایک تایسون و جیک پل، بازار هنر امروز را توضیح می‌دهد ؟

کارشناسان صنعت در حال رقابت با تازه‌واردان قدرتمند هستند، قیمت‌ها در حال کاهش است و ممکن است هنوز به کف قیمت‌ها نزدیک نشده باشیم.

آیا مبارزه مایک تایسون و جیک پل را تماشا کردید؟ چه حیف پولی بود، فقط نمایش و بدون هیچ عمل واقعی. مبارزه زنان در وزن فوق‌سبک که پیش از آن برگزار شد، یعنی کتی تیلور در برابر آماندا سرانو، خونین، وحشیانه و شگفت‌انگیز بود. این مبارزه به من یادآوری کرد که بسیاری از زنان از مردان بسیار سرسخت‌تر و خشن‌تر هستند و این دو تا آخرین ثانیه بسیار تند و تیز بودند. اما این موضوع در مورد “آیرون مایک” صدق نمی‌کرد. او به نظر می‌رسید که سفت و کمی کسل است، مثل اینکه قبل از مبارزه یک قرص زاناکس مصرف کرده و فقط منتظر بود که مبارزه تمام شود. حریف خالکوبی‌اش یک اینفلوئنسر اینستاگرام است که هرگز نامش را نشنیده بودم، اما او بیش از ۲۹ میلیون دنبال‌کننده دارد! نمی‌دانم به چه دلیل، چون به نظر من او شبیه یک دربان در یک کلاب شبانه در لاس‌وگاس می‌آید. اما من چه می‌دانم؟ بدون شک این فرد می‌تواند نوشیدنی‌های انرژی‌زا، تنباکو و نوشیدنی‌های تکیلا را تمام روز بفروشد. با این حال، من این ارتباط را برقرار کردم: این دو مشت‌زن بازار هنر امروز را توضیح می‌دهند.

با تعجب به پیش‌نمایش‌های حراج اخیر در نیویورک نگریستم و با هر کسی که برخورد می‌کردم، مخالف بودم. (من به‌طور غریزی ضد جریان هستم.) یکی از مشاوران با نفوذ، که قبلاً رئیس یک حراجی بود، گفت: “این عالی نیست؟ به نظر می‌رسد که بازار به کف رسیده!” وقتی به برآوردهای موجود در صدها هزار و میلیون‌ها دلار نگاه کردم، با طعنه گفتم: “چطور این را می‌گویی؟” او گفت که در دهه ۹۰ زندگی کرده و اکنون حال و هوای مشابهی احساس می‌کند. من پاسخ دادم که وقتی در وال استریت کار می‌کردم، به ما یاد داده بودند که “هرگز یک چاقوی در حال سقوط را نگیرید.” واقعاً هیچ دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم قیمت‌های ستاره‌های بازار هنر ما به کف رسیده است.

جدی می‌گویم، هیچ‌کس نمی‌تواند کف یا سقف بازار را پیش‌بینی کند، حتی استیو کوهن هم نه! هفته گذشته، بسیاری از آثار بزرگ اندی وارهول، جف کونز و کریستوفر وول زیر برآوردهایشان به فروش می‌رفتند یا پیشنهاد خرید می‌شدند و در برخی موارد، آثار هنرمندانی مثل مارک گراتجان با ۸۰ درصد کاهش نسبت به اوج قیمتشان فروخته می‌شدند. طبق گزارش فایننشال تایمز، درآمد هر دو حراج بزرگ حدود ۴۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است. هر کسی که تغییرات بازار را حس نکند، در حال انکار واقعیت است. پس چگونه می‌توانیم این پدیده را درک کنیم، در حالی که کاهش نرخ بهره ادامه دارد و بازار سهام به بالاترین سطح تاریخی خود می‌رسد؟ مبارزه تایسون-پل به ما بینش می‌دهد…

“آیرون مایک” بدون شک یکی از بزرگ‌ترین بوکسورهای تمام دوران است، با یک ضربه ناک‌اوت شگفت‌انگیز که در اوج کارنامه‌اش حریفانش را به زمین می‌زد. امروز او از همیشه مشهورتر است، درست مانند آن هنرمندان بزرگ در آخرین دوره بازار. اما او استقامت خود را از دست داده و به خاطر سنش مجبور است از راندهای دو دقیقه‌ای به جای سه دقیقه‌ای استفاده کند. او قدرت خود را از دست داده و آن‌ها هم همین‌طور. ستاره‌های بازار حراج‌های شب گذشته اکنون با ۵۰ سنت از هر دلار نسبت به اوج قیمتشان فروخته می‌شوند. مشاور ادعا می‌کند که اکنون زمان خرید آن‌هاست، اما من چندان مطمئن نیستم. بله، آن‌ها قهرمانان من بودند و هستند، چون این هنرهایی است که من در گالری‌ها، موزه‌ها و مجموعه‌های خصوصی برتر تجربه کرده‌ام. اما فقط به این دلیل که اکنون ارزش کمتری دارند، به این معنا نیست که نمی‌توانند بیشتر کاهش یابند.

شاید در حال تعجبید که چگونه بیشتر بازار هنر می‌تواند شبیه مایک تایسون باشد وقتی یک اثر ماگریت ۱۲۱ میلیون دلار و یک موز ۶.۲ میلیون دلار فروخته می‌شود. این قیمت‌ها در یک دسته متفاوت قرار دارند و تنها موارد استثنایی هستند. آن‌ها بخشی از بازار “واقعی” برای جمع‌آورندگان نیستند. این‌ها جوایزی برای میلیاردرها هستند. اگر همان‌طور که **کانواس** گزارش داد، ماگریت توسط کن گریفین خریداری شده، این برای او جالب است. داشتن این نقاشی واقعاً فوق‌العاده است، حتی اگر هنرمند چندین نسخه از آن ایجاد کرده باشد. اما گریفین در یک سال تا ۴ میلیارد دلار درآمد داشته، بنابراین این خرید تنها حدود ۳ درصد از درآمد او را تشکیل می‌دهد. و در مورد اد رُشای فوق‌العاده، که شایعه شده توسط جف بزوس به قیمت ۶۸.۳ میلیون دلار خریداری شده، چی؟ آن نتیجه را هم کنار بگذارید، زیرا او می‌تواند به راحتی هر مقداری را خرج کند و حتی متوجه نشود.

شما ممکن است در حال سؤال باشید که “جیک پل‌های” دنیای هنر چه کسانی هستند؟ این بازار پر از آن‌ها است و در واقع از آنچه که فکر می‌کنیم، آن‌ها قدرت بیشتری دارند. اینفلوئنسرهای اینستاگرام و صحنه‌سازان تیک‌تاک مانند سفته‌بازانی هستند که بازار را تامین می‌کنند، چه برای نیکولاس پارتی باشد یا جوناس وود. در میان آن‌ها خریداران آسیایی وجود دارند که به طور مداوم این آثار را به قیمت‌های نجومی می‌برند. و فراموش نکنیم هیلاری پیکیس‌های متعددی که هرکدام بیش از یک میلیون دلار به فروش رفته‌اند. اگرچه من شخصاً این هنرمند را دوست دارم، این قیمت‌ها بی‌معنا هستند. با این حال، نتایج حراج وود به طور منظم از آن‌ها فراتر می‌رود، همچنین نتایج راشد جانسون و بسیاری دیگر از هنرمندان.

همه این‌ها ادامه خواهد داشت تا روزی که سفته‌بازان متوقف شوند و سپس این هنرمندان نیز سطح جدیدی را پیدا خواهند کرد. “جیک پل‌های” دنیای هنر بازار را در دست گرفته‌اند و فعلاً آن را برنمی‌گردانند. آن‌ها مشغول یافتن دکمه داغ بعدی و حراج آن به بالاترین قیمت هستند. بازار هنر عاشق افزایش قیمت در حراج است، اما مراقب باشید: زمانی که اوضاع تغییر کند، اغلب هیچ بیدی وجود ندارد یا فقط چند تا از خروجی‌هایی هستند که هنوز در حال تلاش برای گرفتن چاقوهای در حال سقوط هستند.

بیایید به موز کاتلین برگردیم. آیا این نشان‌دهنده قدرت بازار نیست؟ نسخه‌های این اثر در میامی بازل در سال ۲۰۱۹ بین ۱۲۰,۰۰۰ تا ۱۵۰,۰۰۰ دلار فروخته شدند و اکنون یکی از آن‌ها تنها در پنج سال به قیمت ۶ میلیون دلار رسیده است. متاسفم، اما به عنوان یک طرفدار کاتلین و کسی که یک نمایشگاه در بازار ثانویه از آثار او در گالری‌ام برگزار کرده و حامی نمایشگاه بازنگری او در گوگنهایم در سال ۲۰۱۲ بوده‌ام، موز برایم چندان جالب نیست. این فقط ارزش یک خنده را دارد.

با این حال، هیچ‌کدام از این‌ها مهم نیست زیرا “جیک پل‌ها” آن را دوست دارند و ما می‌دانیم چرا؛ راز در کریپتو است. این تنها حراجی از هفته بود که تبلیغ می‌کرد که می‌تواند با کریپتو خریداری شود—در واقع با بیت‌کوین. پادشاهان کریپتو و برادران NFT تماماً به این موضوع علاقه‌مند بودند. عنوان آن، “کمدین”، همه چیز را می‌گوید. این موز به سرعت تبدیل به یک میم شد. در واقع، قبل از فروش، یک ارز دیجیتال به نام “کمدین” با موفقیت نسبی راه‌اندازی شد. تصور کنید اگر این ارز با موز واقعی پشتیبانی می‌شد. قیمت آن به شدت افزایش می‌یافت! دنیای کریپتو هر چیزی را که به دنیای هنر با نوار مخملی بخندد، دوست دارد. آن‌ها به دارایی‌ها ارزش نمی‌دهند، چه برسد به نقاشی‌ها یا مجسمه‌ها، مگر اینکه به فناوری مربوط باشند. من سعی کردم هنری را به رایان زورر و کازیمو د مدیچی، دو نفر از زیرمناقصه‌دهندگان موز، که هر دو پادشاهان کریپتو و NFT هستند، نشان دهم، اما نتوانستم آن‌ها را به تعامل وادار کنم. برنده مزایده موز، جاستین سان، میلیاردر سی‌ساله، در واقع فقط برای خود یک بار تبلیغاتی خرید. او به وضوح دوست دارد نامش در رسانه‌ها باشد و این چیزی است که به دست آورد. بلافاصله پس از برنده شدن در مزایده، به توییتر رفت و پیروزی‌اش را اعلام کرد.

مایک تایسون، قهرمان جهانی با تجربه و مشهور، همیشه معروف خواهد بود، اما او مدت‌هاست که از اوج خود گذشته است. جیک پل، اینفلوئنسر زیرک که فهمید چگونه از شهرت تایسون برای فروش میلیون‌ها دلار پرداخت به ازای نمایش در نتفلیکس استفاده کند، در اوج خود و در زمان اوج است. او در اینجا هوشمندتر است. فکر نمی‌کنم ما به هیچ وجه به کف بازار نزدیک باشیم. برخی چیزها هنوز در حال افزایش هستند، اما بسیاری از چیزها هنوز راه زیادی برای سقوط دارند. من مطمئن هستم که یک بازگشت خواهد آمد. “جیک پل‌ها”ی دنیای هنر تصمیم خواهند گرفت که آن بازگشت چگونه به نظر می‌رسد و آن‌ها در حال کسب نفوذ هستند، چه ما بخواهیم یا نخواهیم. آن‌ها قرار است انتخاب‌های خود را انجام دهند و بدون شک دوباره ما را شگفت‌زده کنند.

تهیه و تنظیم متن: شیما طاهری‌پارسا

منبع: artnet.com

لینک زبان اصلی مقاله

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.