هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

مجسمه های بارتول در نشان نقشهتوسط : در:

مجسمه سازی


مجسمه های بارتول-مجسمه-نشان نقشه

مجسمه های بارتول

مجسمه های بارتول در نقشه

 

اينترنت در زندگي ما حضور همه جانبه دارد. بررسی ايميل، كنترل وضعيت پيش‌بينی هوا و مطلع شدن از اخرين اخبار روز با كليكی روی موس، بخش معمولی از زندگی هر روزه‌ی ما شده است. آثار آرم بارتول تجلی اينترنت در زندگی واقعی را به چالش و گاها وابستگی برده‌وار ما را به طرز كنايه اميزی به پرسش می‌كشد. “آرم بارتول” ( arambartholl ) متولد سال ١٩٧٢ در برلين مشغول به فعاليت است و شيفته‌ی رابطه‌ی دنيای واقعی و مجازی است. او اثر اينترنت را در دنيای واقعی بازسازی می‌كند.

بازتوليد اشيا مجازی در دنيای واقعی گاهی به معنی بزرگ كردن سايز است. اين يكی از پروژه‌های هنری او در فضای عمومی است. كه نمايش نشان معروف نقشه‌ی گوگل است: حرف #A قرمز. او از سال ٢٠٠٦ تا ٢٠١٣ در فرانسه ، آلمان ، تايوان ، و لهستان سوزن نقشه‌ی مجازی را به شكل واقعی ساخت و دقيقا در جايی كه نقشه‌ی گوگل به عنوان مركز شهر معرفی كرده است، نصب كرد.

مجسمه های بارتول-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی-فرزانه حسینی

مجسمه های بارتول

سوزن نقشه‌ی قرمز با انتقال از صفحه‌ی نمايش به فضای واقعی، بر اين‌كه دريافت ما از شهر به طور فزاينده‌ای تحت تأثير برنامه‌های موقعيت جغرافيايی است تاكيد دارد.

ايده‌ی اين اثر، در بعدازظهری كه دوستان او ادعا كردند نمی‌توانند به ديدارش بروند زيرا قادر به پيدا كردن آپارتمانش در نقشه‌ی گوگل نيستند.

با طرح اين پرسش از خودش كه {آيا امكان زندگی در فضای واقعی با حضور نداشتن در واقعيت مجازی ممكن است؟} شكل گرفت.

XXL Art when Artists Think Big / page 82
Artist statement
.
بام مجسمه سازی
دبیر: فرزانه حسینی

 

 

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

مجسمه های بارتول

مجسمه های بارتول

مجسمه های

مجسمه های بارتول

مجسمه

نشان شهری-هنرهای دیداری-فرزانه حسینی

مجسم

مجسمه

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.