هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

رایان موسلیتوسط : در:


رایان واسیلی-نقاشی-مجله پشت بام-هنر-هنرهای دیداری-هنرهای تجسمی

رایان واسیلی

رایان موسلی

کاراکترهای رایان واسیلی در حال گفتگو یا اجرای پرفورمنسی بر روی صحنه هستند.

فیگورها آشنا به نظر می‌آیند و روایات، وهمی و اسطوره‌ای بیان شده‌اند.

اغلب ارجاعاتی به نقاشی‌های تاریخ هنری دارند ولی با این حال تازگی یک اثر هنری با مؤلفه‌های معاصر را در خود دارا هستند.( رایان واسیلی )

نقاشی‌های رایان موسلی “Ryan Mosley” ، هنرمند بریتانیایی، حسی مالیخولیایی دارد و پالت رنگی‌اش وهم آلود و وسیع است؛ مانند صورتی‌های گرم، نارنجی فلورسنتی و آبی نیلگون.

بوم‌های موسلی با تصاویر عرفای ژولیده، نوازندگان و رقصندگان که همگی در حال تکاپو و تغییر کردن به چیز یا شخص دیگری هستند پر شده‌اند.

فیگورها اغلب در حال موسیقی نواختن، رقصیدن، سیگار کشیدن، گریختن، کُشتی گرفتن، اجرای آیینی مبهم و یا فقط نشستن و خیره شدن به فضا هستند.

طرح‌ها و رنگ‌ها گاه چندین بار بر روی هم نقاشی می‌شوند و گاه فیگوری از دل اشتباهات بیرون می‌آید.

پروسه انجام کار کاملا فی‌البداهه و طبیعی پیش می‌رود. در نقاشی “امپراتور پروانه” (تصویر سوم) از پس چندین لایه، فیگوری با چندین پا شکل می‌گیرد.

این تصویر مانند کاراکتری آیینی و یا فیگور اسطوره‌ای مسخ شده‌ای است، پروانه‌ای که مانند یک جنین در حال دگرگونی است.

تصویر سر به عنوان منبع فکر و رویاپردازی، به صورت موضوعی تکرارشونده در آثار موسلی دیده می‌شود.

نقاشی‌های وی مملو از کلاه‌های مختلف و صورت‌های در هم پیچیده است و برخی دارای ریش هستند.

اغلب بیش از یک سر بر یک گردن وجود دارد و یا چند سر بر موهای یک فرد جاسازی شده است.

آثار رایان موسلی به سبب ترکیب و آمیزش فانتزی و واقعیت قابل ستایش است.

زمخت، دارای فکر و ابهام و به عبارتی عرصه بازی‌های خودانگیخته و هنرمندانه است.

.

بام نقاشی
دبیر: نجوا عرفانی

 

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

نقاشی-رنگ روغن-اکریلیک-گلیز-هنرهای دیداری

رایان واسیلی

رایان واسیلی

رایان واسیلی-هنرهای دیداری

نقاشی

رایان واسیلی-نقاشی

نقاشی

هنر-رایان واسیلی-نقاشی-هنرهای دیداری-مجله پشت بام

رایان واسیلی

رایان واسیلی

بام نقاشی

رایان واسیلی

بام نقاشی

رایان واسیلی

بام نقاشی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.