همه چیز طراحی است

79

درباره پال رند

در اصل «همه چیز دیزاین است» این جمله دیدگاه یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین طراحان گرافیک مدرن آمریکا به مقوله‌ “دیزاین” است. به اعتقاد او دیزاین به یک رشته یا حرفه‌ خاصی محدود نمی‌شود، بلکه بخش جدایی‌ناپذیر زندگی روزمره ما است که تجربیات و همچنین محیط پیرامونمان را به دو روش محسوس و نامحسوس شکل می‌دهد.

پال رند (Paul Rand) را می‌توان یکی از مهم‌ترین طراحان گرافیک مدرنیست آمریکا دانست. حتی بسیاری رند را پدر ارتباطات بصری مدرن آمریکا می‌نامند؛ مردی که با مطرح کردن این ایده که «هنر تجاری می‌تواند و باید علاوه بر نقش کاربردی، جذابیت بصری قوی‌ هم در دنیای مدرن داشته باشد،، آثار ماندگاری از خود در دنیای تبلیغات به جا گذاشت. استراتژی او اغلب تمرکز بر روی لی‌اوت و ترکیب‌بندی‌های آزادانه و رها بوده است. ترکیب‌هایی که ساختار خلاصه و ساده‌تری داشته و از کلاژ، عکاسی و تایپوگرافی، برای جذابیت و همچنین تعامل بیشتر کاربران، در آن استفاده می‌شد. او اغلب با بهره‌گیری نامتعارف از اشکال ساده هندسی، فضاهای مثبت و منفی و ایجاد کنتراست در طراحی آثارش، خود را از دیگر طراحان هم نسلش متمایز کرده است.

جمله مشهوری از وی نقل شده که «سعی نکن اصیل باشی، فقط سعی کن خوب باشی. هنرمند یک کلکسیونر است، کلکسیونر چیزهای واقعی و خیالی… او با همان شور و اشتیاقی که یک پسربچه جیبش را پر می‌کند، چیزهای [نشانه‌های] پیرامون خود را جمع آوری می‌کند.»

پال رند به عنوان یک طراح گرافیک رویاپرداز شناخته می‌شود که فرهنگ بصری آمریکای پس از جنگ جهانی دوم را متحول کرد. او نقش مهمی در بالا بردن اهمیت طراحی در تجارت ایفا کرد و لوگوهای نمادین شرکت‌های بزرگی را طراحی کرد؛ از آثار معروف او می‌توان به لوگوی شرکت IBM لوگوی شرکت لوازم خانگی Westinghouse  لوگوی شرکت پست UPS و تلویزیون abc اشاره کرد. شاید یکی از شناخته شده ترین آثار او برای ما طراحان ایرانی، پوستری است که برای شرکت IBM و انجمن  AIGA طراحی کرده است.

پاول رند در سال 1914 در بروکلین نیویورک چشم به جهان گشود و در سال 1996 و در سن 82 سالگی چشم از جهان فرو بست. آثار رند به دلیل ترکیب زیبایی و کاربرد مورد تحسین قرار گرفته و تاثیر او بر طراحی گرافیک همچنان مشهود است.

بام گرافیک
اونیش امین الهی

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.