هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

کاغذ سرخ | مرکز نبشیتوسط : در:


کاغذ سرخ | مرکز نبشی

 

 

« کاغذ سرخ »
انتشارات ایدئولوژیک صادرشده از شوروی
پروژه‌ی آرشیوی استودیوکارگاه و مرکز نبشی
طراحی، گردآوری و تنظیم: پیمان پورحسین

بخش اول: «اعلان سرخ»
گشایش: جمعه ۱۳ دی ۱۳۹۸
ساعت ۴ عصر تا ۸ شب
روزهای بازدید: ۱۴ دی تا ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
شنبه تا پنج‌شنبه: ۱۱ ظهر تا ۸ شب
جمعه‌ها: ۴ عصر تا ۸ شب

طراحی پوستر: استودیوکارگاه
آریا کسایی+ هوداد مسلمی‌نژاد

مرکز نبشی: خیابان ویلا، نبش کوچه‌ی خسرو، پلاک ۵۱ 

 

.

 

“Red Paper”
Ideological Publications Issued by the Soviet Union
An Archival Project by Studio Kargah and Nabshi Center
Compiled, Edited and Curated by Peyman Pourhosein

Part I: “Red Posters”
Friday, Jan 3, 2020, 4-8 PM
Visiting Days: Jan 4-31, 2020
Visiting Days: Feb 8-March 13, 2020
Visiting Hours:
Sat-Thu: 11 AM-8 PM, Fri: 4-8 PM

Poster Design: Studiokargah
Aria kasaei+ Hoodad Mosleminejad

 

کاغذ سرخ | مرکز نبشی

 

مرکز نبشی با گذر از چند فصل برگزاری نمایشگاه‌ها، نشست‌ها و رویدادهای گوناگون، از زمستان ۱۳۹۸ با رویکردی عمدتا آرشیومحور و تسلسل فصلی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. هر سال چهار پروژه که هر پروژه به اقتضای چندوچون و ابعادش در دو یا سه بخش برگزار خواهد شد و آخرین بخش نمایش هر فصل موعد رونمایی از کتاب آن پروژه خواهد بود.

« کاغذ سرخ » عنوان دومین پروژه‌ی آرشیوی مشترک میان استودیوکارگاه و مرکز نبشی است که همگام با رویکرد فصلی‌شدن نمایش‌های نبشی در دو بخش برگزار می‌شود؛ بخش اول با عنوان «اعلان سرخ» از ۱۳ دی تا ۱۱ بهمن و بخش دوم  با عنوان «کتاب سرخ» از ۱۸ بهمن تا ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ در جریان خواهد بود. هر دو بخش « کاغذ سرخ » با نمایش فیلم و نشست‌هایی همراه‌ است که جزئیات بیشترشان از طریق رسانه‌های اجتماعی مرکز نبشی اعلام می‌شود. به‌علاوه، کتاب « کاغذ سرخ » ماحصل پژوهش‌ها و مطالعات این نمایشگاه است که در بخش دوم این نمایش رونمایی خواهد شد.

« کاغذ سرخ » با نظر به روابط دیرینه‌ی ایران و روسیه و ضرورت مطالعه‌ی سیاست‌های فرهنگی شوروی که نقشی جدی در تاریخ معاصر و فرهنگ تصویری ایران داشته‌ است، به بازبینی و نمایش بی‌طرفانه‌ی اسناد کاغذی و تصویری تولیدشده از سمت شوروی برای نفوذ فرهنگی برنامه‌ریزی‌شده‌ به ایرانیان و مسلمانان همسایه می‌پردازد. برخی از این اسناد علی‌رغم نمایش صدور ایدئولوژی در لباس فرهنگ و هنر، وصلتی انکارناپذیر با زندگی و خاطرات تصویری ایرانیان سده‌ی حاضر ساخته‌اند.

«اعلان سرخ» اولین بخش از نمایش حاضر است که نگاهی تاریخی و تصویری به بحبوحه‌ی پیش از انقلاب اکتبر و فواصل میان دو جنگ جهانی در اتحاد جماهیر شوروی می‌اندازد. برای آغاز مطالعه‌ی تاریخی در این بخش، اسناد تاریخی رابطه‌ی ایران و روسیه‌ی پیش از انقلاب ۱۹۱۷ یعنی دوره‌ی تزارها دسته‌بندی شده و به نمایش درآمده‌ است. از آن‌سو، قسمت تصویری «اعلان سرخ» را پوسترهای طراحی‌شده برای عموم مردم، به‌خصوص مسلمانان جنوب و شرق روسیه تشکیل داده که میان دو جنگ جهانی با مقاصد ایدئولوژیک طراحی، تولید و توزیع شده‌اند. این پوسترها به زبان کنایی و با بیانی بی‌پرده، به اشاعه‌ی جهان‌بینی روسیه‌ی بعد از انقلاب اکتبر برای غیرخودی‌ها اشاره دارند.

«کتاب سرخ» عنوان بخش دوم از نمایش پیشِ‌رو است که همچون بخش اول در دو قسمت تصویری و تاریخی، مدارکی کاغذی از صادرات مستقیم فرهنگ سیاسی‌شده‌ی شوروی به ایران را به نمایش می‌گذارد. قسمت تاریخی این بخش، مدارک مربوط به روابط سیاسی‌ـ‌ فرهنگی ایران و شوروی در بازه‌ی زمانی بعد از انقلاب روسیه تا قبل از انقلاب ایران است و قسمت تصویری‌اش به کتاب‌هایی می‌پردازد که «بنگاه نشریات پروگرس مسکو» به زبان فارسی در شوروی به طبع رسانده و به ایران صادر کرده است. این بنگاه کتاب‌هایی متنوع از رمان و علوم و نجوم تا تبلیغات کمونیستی و فرهنگی را در کنار کتاب‌های کودکان در کارنامه دارد.

 

 

 

 

*اخبار هنرهای دیداری را در سایت پشت بام دنبال کنید.

*خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.