هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام فشن دیزاین viktor & Rolfتوسط : در:


فشن

فشن دیزاین viktor & Rolf

 

 

از مجموعه بهار تابستان ۲۰۱۹ viktor & Rolf 

.

viktor and rolf یک خانه مد متشکل از دیزاینر‌های هلندی است که در سال ۱۹۹۳ تاسیس شد.( فشن دیزاین )

شهرت Viktor & Rolf مدیون دیزاین‌های مفهومی (conceptual) و آوانگارد او در ۲۰سال اخیر است.

تمام تلاش این خانه ‌مد در این سال‌ها، شامل به چالش کشیدن پیش‌فرض‌های فشن و متصل کردن آن به مفهوم هنر(Art) است.

فشن دیزاین

فشن دیزاین

این خانه مد در مجموعه بهار-تابستان امسال، برخورد عجیبی با ابتذال جهان مجازی و اینستاگرامی داشت.

استفاده او از جملات الهام گرفته از «میم»(۱)ها و ترکیب هوشمندانه‌ آن با المان‌های رمانتیک قرن هجدهمی در سیلوئت کلی لباس، نوعی فضای هجوگونه خلق می‌کند.

برای ساخت حجم چین‌ها، از ۸کیلومتر پارچه توری استفاده‌ شده.

جملات متصل شده روی لباس‌ها،بسیار ساده و قابل فهم‌اند که معنای واحد و مشخصی را در بر نمی‌گیرند.

اما مخاطبان را به زندگی طنز‌گونه‌ای که با جهان شخصی‌شان‌ در ارتباط است؛ متصل می‌کنند.

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

۱-meme:
«میم» یک تصویر، ویدئو یا متن طنز است که توسط کاربران فضای مجازی، ساخته، کپی و پخش می‌شود.

.

بام فشن دیزاین
دبیر: لیلا امینی

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

هنرهای تجسمی

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

هنرهای تجسمی

مجله هنرهای تجسمی پشت بام

هنرهای تجسمی

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.