هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

طبیعت با جان/طبیعت بی جانتوسط : در:


طبیعت با جان/طبیعت بی جان

 

طبیعت با جان/طبیعت بی جان

نمایشگــاه انفرادی عکاسی، چیدمان، ویدئوآرت

هنرمند: فاطمه زهتاب

در گالری ژاله

۶ دی تا ۱۳ دی ۹۸

Animate-life/still-life
Solo Photography,Installation,Video art Exhibition
Fatemeh Zehtab
27th Dec 2019 – 3rd Jan 2020

.

در بخشی از استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

طبیعت باجان/ طبیعت بی‌جان
اگزوتیسمِ وضع طبیعی(‌تر) بدن‌ها که در عهد ناصری ایرانیان فرنگ‌ رفته را نوید بهشت می‌داد امروز در فرم دیگری تداوم یافته ‌است؛ هنوز رهایی و معمولی بودن بدن‌های غربی برای ما چشمگیر، غریب و ناآشناست. واکاوی عامل و سازو کار این اگزوتیسم بهانه نمایشگاه پیش‌رو است. پرسش این است: کدام نهاد‌ها از مشروط کردن بدن‌ها، از بی‌جان کردن آنها بهره می‌برند؟
Animate -life/still-life
The exoticness of the (more) natural state of bodies, which promised paradise to those Iranian of Naseri’s erawho had travelled to Europe (Farang), has continued today in another form; emancipation and ordinariness of bodies is still eye-catching, whimsical, and unaccustomed for us. Exploring the source and mechanismof this exoticismis the main reason for this exhibition. The question is which institutions benefit from conditioning bodies, taking out their souls?

 

 

 

*اخبار هنرهای دیداری را در سایت پشت بام دنبال کنید.

*خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.