شاهد جنبش زنان

71

درباره بتی لین

بتی لین (Bettye Lane) عکاس خبری آمریکایی بود که از دهه 1960، جنبش زنان و مسائل مربوط به حقوق بشر را مستند کرده است. رویدادها، تجمعات و جلسات محلی زنان و همچنین گردهمایی‌های معترضان به تبعیض‌های نژادی و جنسیتی موضوع عمده عکس‌های او را تشکیل می‌دهد. او همچون بسیاری دیگر از عکاسان آن زمان، رویدادهای بزرگی چون تظاهرات اصلاحیه حقوق برابر و کنفرانس‌ها و راهپیمایی‌های سالانه سازمان ملی زنان در شهرهای بزرگ مانند نیویورک، واشنگتن دی سی، مکزیکو سیتی و هیوستون را ثبت کرده است. او بر مسائل و معضلات اجتماعی تمرکز داشت و بیش از هر چیز به تجمعات طرفداران حقوق زنان، سیاه‌پوستان، همجنسگرایان و دیگر گروه‌های اجتماعی که در اقلیت قرار داشتند، می‌پرداخت. چنان که بسیاری او را «عکاس رسمی جنبش زنان» می‌دانند و همچنین سارا شولمن نویسنده، بتی لین را «شاهد و راوی رنگ ذاتی حرکت در زمان» خوانده است.

در بسیاری از عکس‌های وی پارچه‌ها و پلاکاردهایی در دست معترضان دیده می‌شود که شعارهای گاه عجیب و اغلب تکراری بر آن‌ها نوشته شده؛ شعارهای ضد جنگ، ضد قوانین حمل اسلحه، ضد انرژی هسته‌ای و در راستای حفظ محیط زیست؛ شعارهایی در راستای برابری حقوق نژادهای مختلف، برابری حقوق زن و مرد و همجنسگراها، شعارهایی ضد پورنوگرافی، ضد کودک‌آزاری و مضامینی از این دست که همچنان حل نشده و گریبان انسان امروز را گرفته است. 

بتی لین بیش از سی سال تلاش‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌های زنان آمریکا را ثبت کرده است. او همواره با دوربین در دست حاضر بود و همه چیز را از جلسات و کنفرانس‌های رسمی تا راهپیمایی‌ها، تحصن‌ها و تظاهرات به تصویر کشید. او که نوزدهم سپتامبر 1930 در بوستون متولد شد، کار خود را از سال 1959 در لابراتوار عکاسی روابط عمومی و در دفتر اخبار دانشگاه هاروارد آغاز کرد و بعدها با آسوشیتدپرس، اشپیگل، نشنال آبزرور و چندین روزنامه و خبرگزاری دیگر همکاری داشت. لین که از طرفداران قدیمی کتابخانه شلزینگر دانشگاه هاروارد بود، مجموعه‌ای شامل هزار و هفتصد تصویر از عکس‌های خود را از سال 1979 تا سال 2006 به صورت دوره‌ای به این کتابخانه اهدا کرد. او در سال 2012 و در هشتاد و دو سالگی درگذشت.

لین تا پایان عمر به مرتب‌سازی و اهدای عکس‌های خود به نهادهای مختلف مشغول بود تا تاریخ جنبش زنان را روشن کند. میراث او در کتابخانه شلزینگر، کتابخانه کنگره، موزه ملی زنان واشنگتن، کتابخانه عمومی نیویورک و کتابخانه روبنشتاین دانشگاه دوک نگهداری می‌شود.

.

#بام_عکاسی
ترجمه: بهار وفایی 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.