هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

نمایشگاه لاله‌زار، چهار راه کنتتوسط : در:


نمایشگاه لاله‌زار، چهار راه کنت

.

مروری بر ۷۰ سال تاریخ
خیابان لاله زار
۱۲۶۵_۱۳۳۵

در گالری ایده

.

هنربان: عباس کتابی .
گشايش نمايشگاه جمعه ۶ دی ماه
ساعت ۱۶ الی ۲۰ و تا ۱۰ دی ماه ادامه دارد.

.

امروز که به شهر تهران می نگریم یادمان نمی آید که روزگاری این شهر، تفرجگاهی بود پر از باغ و بوستان و لاله زار.

این که ناصرالدین شاه قاجار، پس از تماشای خیابان های روشن و دیدنی پاریس به فکر ساختن خیابانی مدرن در پایتخت افتاد و باغ لاله زار را به درباریان فروخت تا قرض هایش به غربی ها را بپردازد برای خودش داستانی است؛

اما سیاست های مدرنیزاسیون و پرورش ذوق عامه در عصر پهلوی، لاله زار را به نمایشگاهی از تابلوهای تجدد و نوسازی تبدیل کرد.

نمایشگاهی که البته دائمی نبود و عاقبت در سراشیب رویدادهای ناگوار و سیاست های نادرست به تباهی کشیده شد…

.
.

تهران، كريمخان زند خيابان سنايي خيابان هجدهم شماره ٢٦

 

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.