اغراق در زرق و برق قدرت

60

به سوی زیبایی نامتعارف
درباره تیری موگلر

طراحان مد با بدن، به ویژه بدن زن، رابطه عشق و نفرت دارند. برخی دوست دارند آن را در آغوش بگیرند و برخی دیگر می‌خواهند آن را تصاحب کنند. برخی می‌خواهند آن را آشکار کنند در حالی که برخی دیگر سعی در پنهان کردن آن دارند. اما تیری موگلر می‌خواست آن را به شیوه خودش تقدیس کند. 

مانفرد تیری موگلر (Manfred Thierry Mugler)، کودک وحشتناک مد سال‌های 1980 و 1990 پاریس، نمایش‌های مد را به رویدادهای راک تبدیل کرد. او هنرمندی چندوجهی بود که از نمایش‌های مد پاریس، میلان و نیویورک بسیار فراتر رفت. به قول اریک فاینباوم، «با طراحی‌ مد لباس، لباس‌های تئاتر، عطرهای مشهور، عکاسی، گارگردانی ویدیو و فیلم کوتاه و غیره، مرزهای فرهنگ بصری معاصر را جابه‌جا کرد.»

پس از دوره لباس‌های شیک و پرکاربرد در اوایل دهه 70، او زنان را با شلوارهای لاتکس، بالاتنه‌های کریستالی، لباس‌های پی‌وی‌سی و سینه‌بندهای فلزی آراسته و روی صحنه آورد. در حالی که طراحانی مانند ایو سن لورن و کوکو شانل، شیک بودن طراحی فرانسوی را به رخ می‌کشیدند، کار موگلر اروتیسم، تظاهر و قدرت را فریاد می‌زد. مدل‌هایی با شانه‌های پهن، کمرهای باریک و پاهای کشیده که زرق و برق خاص موگلر بر تنشان نشسته بود، زیبایی‌شناسی مد دهه 80 را تعریف می‌کردند.

آفریننده شوک

تیری موگلر بیست و یکم دسامبر 1948 در استراسبورگ فرانسه متولد شد. در ابتدا به دلیل علاقه به فرم بدن، به دنبال آموختن رقص باله رفت. در سال 1972 به پاریس نقل مکان کرد و با این‌که هیچ وقت آموزش خیاطی ندیده بود، در آنجا به عنوان طراح لباس آزاد مشغول به کار شد. در ابتدا برای پرداخت هزینه‌ها، ویترین بوتیک‌ها را می‌چید و برای دوستانش لباس طراحی می‌کرد، اما خیلی زود کار در خانه‌های مد پاریس را آغاز کرد و سریع‌تر از آن، شهرت و مخاطبانش را به دست آورد و همه چیز را تغییر داد. 

در سال 1973 اولین مجموعه خود را با نام «کافه پاریس» (Cafe de Paris) طراحی کرد . او رویای “تئاتر کامل” (Total theatre) را با الهام از پیشینه اجرای باله خود ترکیب کرد و قبل از آن‌که الکساندر مک‌کویین نمایش‌های مد خود را به اجراهای مینیمال تبدیل کند، نمایش لباس‌هایش را به تئاتر بدل کرد. در واقع، در حالی که فرانسوی‌ها به مک‌کویین لقب “بچه وحشتناک” (Enfant Terrible) را دادند، موگلر برای آنها “آفریننده شوک” (Createur de Shoc) بود.

در دایره واژگان موگلر کلمه «ضعف» وجود ندارد و گویی معنای ضمنی همه چیز جسارت است. لباس‌هایش به همان اندازه که محدود کننده بودند، جسور، مهیج و تحریک آمیز هم بودند. منابع الهام او بسیار متنوع بوده و از حشرات و گیاهان تا ژانرهای سینما و روبات‌ها و انواع دست‌ساخته‌های بشر را شامل می‌شود. تمام طراحی‌های او، حتی پوشیدنی‌ترین آنها، رویکردی آوانگارد دارد. او ساخت و سازی بیش از حد زنانه را وارد اوت کوتور کرد. موگلر یکی از اولین طراحانی بود که با نژادپرستی مقابله کرد و در نمایش‌های مد وی، مدل‌های غیر سنتی مانند ملکه‌های دراگ، بازیگران پورن و ترنس‌ها را در بر می‌گرفت. او با مواد بی‌نظیری مانند پلاستیک، فلز، لاتکس کار می‌کرد که باعث وجود لبه‌های زبر و سخت در کارهایش می‌شد.

موگلر عاشق زیبایی‌های غیر معمول و نامتعارف بود. لباس و آرایش همسر موگلر هم چنین است. او قدرتمند، متظاهر  و  خیره‌کننده است. مدل‌های او ابرقهرمانان مد آینده بودند و لباس‌هایی می‌پوشیدند که گویی ابرقدرت‌های فرازمینی را در خود جای داده است. چنان که خود او گفته، همواره می‌خواسته مردم را قوی‌تر از آنچه هستند، نشان دهد.

از مشهورترین طراحی‌های او می‌توان به کرستی با الهام از موتور سیکلت همراه با آینه‌های بغل (1992)، کرست طلایی زره مانند (1995)، لباسی با الهام از تابلوی زایش ونوس اثر ساندرو بوتیچلی (1995) و پیراهن La Chimère  با الهام از اسطوره یونانی (1997) اشاره کرد.

طرح‌های اغراق‌آمیز و نامتعارف او برای کراپ‌تاپ و کرست، انتقادات برخی را برانگیخت، اما از نظر موگلر نفس طراحی لباس زیبا بود؛ هنری سه بعدی بر تن انسان، اما این کافی نبود، به همین دلیل روش‌ها و شیوه‌های متفاوت و مختلفی را تجربه کرد و مسیرهای دیگری را هم ادامه داد. 

قهرمان زمخت

موگلر از طراحی لباس و مد به طراحی صحنه و لباس برای نمایش‌های موزیکال‌، تئاتر و سینما و کنسرت‌های موسیقی راه پیدا کرد. امضای او در بسیاری از لباس‌های مایکل جکسون، دیوید بووی، مدونا، لیدی گاگا و دیگران به چشم می‌خورد. علاوه بر این، او در 1985 لباس و صحنه نمایش «تراژدی مکبث» را طراحی کرد. در سال 1992 برای جورج مایکل ویدیوی “Too funky” را کارگردانی و لباس دمی مور در فیلم «پیشنهاد بی‌شرمانه» را طراحی کرد. او که تا اواخر دهه 90 بسیار مشهور بود، با ورود به قرن جدید و نسل جدید طراحان، شهرتش کاهش نیافت و در سال 2002  نیز با Cirque du Soleil همکاری کرد.

در سال 2008 برند Mugler Beauty را راه‌اندازی کرد؛ یک خط لوازم آرایشی با کیفیت بالا، به ویژه عطرهای بسیار خاص که بار دیگر  با شکل‌های عجیب و منحصر به فرد بطری‌ها، رونمایی شد. اولین عطر او، “Angle”، برای زنان در سال 1992 و برای مردان در سال 1996 تولید شده بود، اما هنگامی که در سال 2005 عطر Alien  با موفقیت بسیار خوبی تولید شد، تجارتش دوباره تقویت شد.

او در سال 2009، موگلر را یک برند خواند و اعلام بازنشستگی کرد. تیری موگلر که یک بدنساز قدیمی بود، پس از ترک دنیای طراحی مد، به طور جدی بدنسازی حرفه‌ای را ادامه داد. او چندین تصادف نیز داشت که با توجه به جراحی‌های متعدد ظاهرش را تغییر داد و چهره‌اش از رقاص باله با ظاهری لاغر و ظریف به یک ابرقهرمان زمخت تبدیل شد.

موگلر با وجود بازنشستگی از نام تجاری خود، نمونه‌هایی استثنایی را در خانه موگلر (House of Mugler) طراحی کرد. او در بیست و سوم ژانویه 2022 در 73 سالگی در پاریس به مرگ طبیعی درگذشت.

بام طراحی مد
مهسا دورقیان

 منابع:
www.ysisparis.com
www.scotsman.com

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.