روز جهانی موزه 2023

55

بیانیه ایکوم در روز جهانی موزه در سال 2023

ایکوم موضوع امسال روز جهانی موزه را چنین اعلام کرده است: «موزه‌ها، پایداری و رفاه»

موزه‌ها مکان‌های مهمی برای گذران اوقات خوش و همچنین اندیشیدن به مفاهیم متعدد هستند و به همین دلیل به رفاه و توسعه پایدار جوامع کمک می‌کنند. موزه‌ها به عنوان نهادهای آموزشی، تفریحی و همچنین میراث‌داران فرهنگ، نقش مهمی در بافت اجتماعی مشترک ما دارند. در صورت عملکرد درست، موزه‌ها می‌توانند تاثیر آبشاری برای ایجاد تغییرات مثبت داشته باشند. راه‌های زیادی وجود دارد که موزه‌ها می‌توانند در دستیابی به اهداف توسعه پایدار مشارکت کنند؛ از حمایت از اقدامات اقلیمی و تقویت آموزش‌ و فراگیری منطقه‌ای، تا مقابله با انزوای اجتماعی و بهبود سلامت روان.

همان‌طور که در قطعنامه ایکوم «در مورد پایداری و اجرای دستور کار 2030، تغییر جهان ما» (کیوتو، 2019) مشخص شده است، همه موزه‌ها نقشی در شکل‌دهی و ایجاد آینده‌های پایدار دارند و می‌توانند این کار را از طریق برنامه‌های آموزشی، نمایشگاه‌ها، همایش‌ها، پژوهش‌ها و به کارگیری نیروهای مستقل انجام دهند.

از سال 2020، هر سال، روز جهانی موزه از مجموعه‌ای از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل حمایت می‌کند. در سال 2023، ما بر روی موارد زیر تمرکز خواهیم کرد:

سلامت و رفاه جهانی: تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه در تمام سنین، به ویژه در مورد سلامت روان و انزوای اجتماعی.
اقدام اقلیمی: اقدام فوری برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اثرات آن، اتخاذ شیوه‌های کم کربن و استراتژی‌های کاهش مصرف.
زندگی در خشکی: حفاظت، بازیابی و ترویج استفاده پایدار از اکوسیستم‌های زمینی، تقویت صدای رهبران بومی و افزایش آگاهی در مورد از دست دادن تنوع زیستی.
در 18 مه 2023، ما همه اعضای جامعه مدنی را دعوت می‌کنیم تا گرد هم آیند و پتانسیل تحول آفرین کاملی را که موزه‌ها برای توسعه و رفاه پایدار دارند، درک و فعال کنند.

بام تاریخ

فرشید پارسی‌کیامشاهده نوشته ها

Avatar for فرشید پارسی‌کیا

فرشید پارسی کیا زاده‌ تهران، هنرمند، مدرس، طراح و نویسنده‌ حوزه‌ی فرهنگ و هنر است. وی یکی از چهره‌های مهم نسل پنجم طراحان گرافیک ایران است که در حو‌زه‌ی طراحی نشریات، پوستر، تبلیغات، پژوهش و آموزش گرافیک فعال و پرکار بوده. فرشید پارسی کیا همچنین مدیرهنری گالری دنا و صاحب امتیاز و سردبیر نشریه تخصصی هنرهای تجسمی پشت بام است.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد.