هنرکده هنرهای تزئینی در مهرماه 1339 توسط هوشنگ کاظمی و با حمایت وزیر فرهنگ و هنر وقت، مهرداد پهلبد، در ساختمانی اجاره‌ای در کوچه پیرجمالی در خیابان شریعتی بالاتر از خیابان طالقانی فعلی تاسیس شد. با ظهور انجمن هنری خروس جنگی در اواخر دهه 1320 شمسی و تحولات مهم فرهنگی و هنری در دوره پهلوی دوم و به‌خصوص بعد از کودتای 28 مرداد 1332، فضاهای آموزشی در حیطه هنرهای دیداری مدرن گسترش پیدا کرد. هنرستان هنرهای زیبای تهران در سال 1332 با رویکرد آموزش نوین، که تحت تاثیر فضای آموزشی مدارس اروپا، فعالیت می‌کرد، توسط جلیل ضیاپور تاسیس شد. ضیاپور که خود بنیان‌گذار انجمن هنری خروس جنگی و از دانش‌آموختگان اروپا بود، شیوه آموزش این هنرستان را نسبت به مدارس و آموزشگاه‌های قبل تغییر داد و به‌همین دلیل اولین هنرآموخته‌گان این هنرستان مورد استقبال دانشکده هنرهای زیبای تهران قرار نگرفتند. در حالی که در محدوده  دهه های 20 و 30  تفکر بازگشت به هنر ملی و میهنی رواج پیدا کرده بود. در نگاه نخست توجه به اصالت ایرانی و هویت شرقی است که پایه‌های هنرهای تزئینی را شکل می‌دهد. با توجه به تحولات هنری ایران در دهه 30 و 40 شمسی و رواج هنر نوگرا در بین هنرمندان ایرانی، ماهیت و ساختار هنرکده هنرهای تزئینی با الگوبرداری از مدرسه آرت دکوی پاریس بنیان گذاشته شد. علاوه بر استادان ایرانی، از مدرسان خارجی (فرانسوی) هم دعوت شد که در هنرکده هنرهای تزئینی تدریس کنند. حضور این استادان سبب آشنایی و شناخت بیش‌تر هنرجویان ایرانی با هنر مدرن غربی شد. این هنرکده با ایجاد امکانی برای ادامه تحصیل دانش‌آموختگان هنرستان و ایجاد رشته‌های جدید، بخشی از نیازهای تحصیلی نسل جدید را پاسخ داد. این شماره از پشت بام به این هنرکده اختصاص دارد که میتوانید از این لینک خریداری فرمایید.

بام عکاسی و براندون جوهاستوسط : در:

براندون جوهاس-عکاسی-عکس- صمد قربانزاده

براندون جوهاس


براندون جوهاس-عکاسی-عکس- صمد قربانزاده

براندون جوهاس

بام عکاسی و براندون جوهاس

” براندون جوهاس ” هنرمندی‌ست غرق شده در دنیای اینترنت که با بهره‌گیری از آن همواره در حال تغییر در تصاویر خود می‌باشد.

متن و قصد او به مثابه دنیای مجازی روز به روز شکل جدیدی را به خود می‌گیرند.

یکی از اصلی‌ترین منابع کاری ” جوهاس ” استفاده از همین منابع و تصاویر اینترنتی می‌باشند, ایده‌ها و تصاویری که به‌صورت دوبعدی و سه‌بعدی و با استفاده از امکانات دیجیتال تولید می‌گردند و دوباره در یک فضای جدیدتر و به شکل‌های مختلف مورد باز آفرینی قرار می‌گیرند.

این تصاویر عمدتا همچون اُبژه‌هایی می‌مانند که چه به‌صورت فیزیکی و چه غیرفیزیکی تاثیرات زیادی را می‌توانند بر روی مخاطب خود بگذارند.

” براندون جوهاس ” در یکی از مجموعه‌های خود با عنوان “من نمی‌توانم قول تلاش بدهم” به دنبال مفاهیمی چون درماندگی, نقص, عدم موفقیت ونارسایی‌ها است.

او برای بیان این مفاهیم از کاغذهای تا شده و مچاله شده, شهرفرنگی می‌سازد که معمولا ساخته شده از عکس‌های انتخابی از تصاویر بی‌پایان دنیای آنلاین می‌باشند.

او مسیری را در عکاسی پیدا کرده است که در آن وابستگی زیادی به هنر عامه‌پسند و سنتی دارد.

” جوهاس ” در این مسیر به صورت مبهم و منحصر‌ به‌ فردی به دنبال نشان دادن هاله‌ای از واقعیت می‌باشد.

 تصاویر او داستان‌هایی هستند از زمانه‌ی او, منحصر به فرد و دو پهلو که به حد کافی نشان دهنده‌ی حالت‌هایی از شرح‌حال نویسی و نقل قول‌ها است.

 

براندون جوهاس-عکاسی-عکس- صمد قربانزاده

براندون جوهاس

عکس‌های ” براندون جوهاس ” را می‌توان به نوعی برگرفته شده از نظریات “فرانکنشتاین” و نیز آثار پیکاسو دانست.

او اشاره می‌کند: “کار‌های من کشف و بررسی در فرهنگی است که اشباع شده از تصاویر می‌باشند. من همواره به دنبال کشف مفهومی از عکاسی در جامعه معاصر و طبیعت اطراف خودم هستم. عکاسی در حال حاضر بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی ما است.

عکاسی در عین حال که دیگر به عنوان یک سرگرمی و ابزاری برای جست‌وجو نیست می‌تواند همچون رانندگی یک ماشین, متداول و عمومی نیز باشد.”

.

بام عکاسی
دبیر: صمد قربان‌زاده

 

 

خرید مجله پشت بام با ارسال رایگان:

 

 

براندون جوهاس-عکاسی-عکس- صمد قربانزاده

براندون جوهاس

براندون جوهاس-عکاسی-عکس- صمد قربانزاده

براندون جوهاس

مجله آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.